تربیت در این خانه قیمت دارد

امام حسن مجتبی علیه السلام یکی از پنج تن آل عباست که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، عبا را بر سر آنها کشید و آیه تطهیر را که از جانب خدا نازل شده بود خواند و خدا در آن آیه تصریح می کند که آنها را مطهر و پاک گردانده است.

نبض ما– خداوند متعال در مورد اهل بیت(ع) چنین مقدر کرده است که آنها مصداق «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» باشند. امام حسن مجتبی همان است که رسول خدا صلی الله علیه و آله به حکم پروردگار دست او را گرفت و با برادر و پدر و مادرش به مباهله با نصارای نجران رهسپار شد. زعیم نصاری با دیدن چهره های نورانی آنها به یاران خود گفت: من چهره هایی می بینم که اگر از خدا بخواهند کوه از جایش برکند بر می کند. مباهله نکنید و گرنه هلاک می شوید.

این گونه بود که خداوند ایشان را مصداق آیه مباهله قرار داد: «فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علی الکاذبین» (آل عمران، 61)
امام حسن مجتبی علیه السلام از اهل بیتی است که خداوند محبت آنها را بر همه لازم دیده است و آن را اجر و پاداش رسالت قرار داده و در آنجا که می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی»

هنگامی که از رسول خدا سوال می کنند: این «القربی» کیست که خداوند محبت شان را بر ما واجب کرده است؟ در جواب می فرماید: «علی و فاطمه و ابناهما» آنها علی و فاطمه و حسن و حسین اند. این مطلبی است که علاوه بر روایات اهل بیت(ع) حتی در منابع اهل سنت به شکل چشم گیری دیده می شود.

28-safar2

امام حسن مجتبی علیه السلام از خاندانی است که در شأن آنها آیات سوره هل اتی نازل گردید که تا قیامت در جهان خواهد ماند و خداوند با کلماتی نظیر : «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» بر آنها ثنا فرمود.

امام حسن مجتبی علیه السلام از خاندانی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آنها را بعد از خود همراه قرآن و پناهگاه فکری و زعامت مسلمانان معرفی کرد و در حدیث متواتر که همه از آن حضرت نقل کرده اند فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»

امام حسن مجتبی علیه السلام از اهل بیتی است که به تصریح رسول خدا صلی الله علیه و آله ، حکایت آنها حکایت کشتی نوح است، هر که بر کشتی نوح سوار شد نجات یافت و هر که تخلف کرد غرق گردید. چنانچه در احادیث مختلفی مانند حدیث «اما مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجی و من تخلف هنها غرق» مطرح است.

امام حسن مجتبی علیه السلام کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درباره او و برادرش فرمود: «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» حسن و حسین دو امام هستند، خواه به امر امامت قیام کنند و یا در اثر ظالمان مسلوب الحق شوند.

امام حسن مجتبی علیه السلام شخصیتی با ویژگی های خاصی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درباره او و برادرش امام حسین(ع) در حدیث متواتر فرمود: «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» حسن و حسین آقای جوانان اهل بهشتند. از این حدیث می توان چنین برداشت کرد که علاوه بر تصریح بهشتی بودن این دو امام همام، از آنها به عنوان سرور جوانان یا بهتر بگوییم جوان مردان بهشت اند.

امید ما این است که صفات مدنظر رسول خدا و اهل بیت بزرگوار ایشان علیهم السلام در شیعیان و دوست داران ایشان بیش از پیش هویدا گردد و ما به فرموده اهل بیت زینت ایشان باشیم.

منبع: کتاب خاندان وحی، استاد سید علی اکبر قرشی

نبض ما- گردآوری: امیرحسین ورشوچی

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید