تاثیر قرص یدوفولیک روی جنین و نوزاد

ید به عنوان یک عنصر طبیعی مورد نیاز در سلامت جسمی نقش تعیین کننده ای دارد. نیاز روزانه افراد معمولی با مصرف ۶ گرم نمک ید دار که  حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید است، تامین می شود اما این مقدار نمک ید دار برای زنان باردار کافی نیست و حدود ۲ برابر این میزان در بارداری لازم است.

گردآوری_ نبض ما

در ۲۰ سال گذشته طی تحقیقاتی نشان داده شد کمبود ید، تا ۱۵ درصد موجب عقب ماندگی ذهنی در کودکان می شود، این در حالی است که با مصرف ید توسط مادران در دوران بارداری، ۵۰ درصد آی کیو افزایش یافته و به بالای ۱۰۰ رسیده است.تصویر درمان سندروم داون

برخی از فواید ید

  • ید در بدن یک انسان سالم و بالغ حدود ۲۰ تا ۵۰ میلی‎گرم وجود دارد که دو سوم آن در غده تیروئید (غده‎ای که در جلوی گردن است) می‎باشد.
  • ید موجب نشاط، شادابی، سرزنده بودن و تناسب اندام می‎گردد.
  • ید برای رشد و نمو و روئیدن مو لازم است.
  • در حفظ سلامت مو، ناخن، پوست و دندان مؤثر است.
  • در سوزاندن چربی‎ها برای لاغر شدن کمک می‎کند.
  • کمبود آن باعث بیماری گواتر می‎گردد.
  • کمبود ید باعث کم‎هوشی و کوتاهی قد می‎گردد.
  • مصرف زیاد کلم خام باعث می‎شود بدن به اندازه کافی ید جذب نکند.
  • ید فشارهای عصبی را کاهش می‎دهد.
  • ید به ساخت کلسترول خون کمک می‎کند و همچنین از رسوب کلسترول در عروق جلوگیری نموده و چربی‎های ناخواسته و اضافی بدن را می‎سوزاند.

عکس قرص

ید در دوران بارداری

کمبود ید در سه ماهه اول بارداری که هورمون تیروئید از جفت ترشح نمی شود و هم در سه ماهه دوم و سوم که بدن جنین هورمونهای تیروئید را ترشح می کند، منجر به بروز مشکلاتی در رشد مغزی جنین می شود. بنابراین:

در دسترس بودن ید مورد نیاز در دوران بارداری علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی در افزایش ضریب هوشی کودکان نقش بسزایی دارد.

همچنین در دوران شیردهی مصرف مکمل ید ضروریست زیرا از طریق شیر مادر ید ضروری نوزاد تامین می شود. با توجه به نیاز ضروری زنان باردار به مقدار ید مورد نیاز و افزایش میزان این نیاز در زمان شیردهی و به دلیل اینکه نمک ید دار به تنهایی قادر به تامین این میزان ید نمی باشد لزوم استفاده از مکمل های حاوی ید در دوران بارداری و شیردهی توسط محققان سرشناس داخلی و خارجی تایید گردیده است .

طبق یافته‌های علمی پائین بودن ید بخصوص در دوران بارداری و شیردهی اثر منفی بر سطح و بهره‌مندی هوشی افراد می‌گذارد. کمبود ید در زمان بارداری سبب می‌شود که تیروئید مادر، جنین تحت تأثیر قرار گرفته و به درستی کار نکند و مراحل رشد سلول‌های مغزی جنین دچار اشکال شود و بعد از تولد نیز این مشکلات دائمی خواهد بود و حتی با درمان نیز بهبودی حاصل نخواهد شد.

با مصرف قرص یدوفولیک از این مشکل جلوگیری میشود و عقب‌ماندگی ذهنی بسیار کاهش خواهد داشت و این فرآورده گرچه یک دارو نیست ولی کاربرد آن به اندازه داروها مفید خواهد بود.

فواید ید برای زنان باردار و شیرده چیست؟

تولید قرص یدوفولیک در ایران

رئیس سازمان غذا و داروی ایران  با اشاره به اینکه قرص یدوفولیک یکی از فرآورده‌های مکمل تغذیه‌ای محسوب می‌شود که برای اولین بار در ایران به تولید انبوه رسیده، خاطر نشان کرده است: مطالعات نشان می‌دهد که در زنان باردار نمک یددار نمی‌تواند به اندازه کافی کمبود ید را برطرف کند و نیاز به مکمل‌یاری دارند و قرص یدوفولیک مکملی است که به میزان ۱۵۰ میلی‌گرم دارای ید و اسیدفولیک است.

وی افزود: با توجه به ضروری بودن مصرف این دو مواد در زنان باردار و با توجه به پروتکلی که در معاونت بهداشتی تصویب شده آنها می‌توانند قبل از بارداری و در طول شیردهی از این مکمل استفاده کنند که باعث می‌شود سطح هوشمندی و IQ کودکان و نوزادان ایرانی پائین نباشد.

وی افزود ایران اولین کشور در خاورمیانه است که توانست با تولید، توزیع و مصرف نمک ید دار کم کاری تیروئید را در کشور مهار کند البته ید موجود در این نمک ها برای مادران باردار و زنان شیرده کافی نیست و آنها به میزان بیشتری از ید نیاز دارند.

تصویر نوزاد تازه متولد شده

رئیس انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران، یادآور شد به همین دلیل پزشکان در سه ماهه دوم و سوم بارداری به زنان مکمل های حاوی ید و قرص های مولتی ویتامین تجویز می کنند که البته این مکمل ها در سه ماهه اول بارداری قابل مصرف نیست.

وی افزود دریافت ید کافی در سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است به همین دلیل پزشکان و داروسازان ایرانی موفق به تولید دارویی بنام «یدوفولیک» شدند که قابل استفاده برای زنان باردار در سه ماهه اول بارداری و شیرده است.

عزیزی خاطرنشان کرد قرص یدوفولیک در تعداد کمی از کشورهای خارجی موجود می باشد اما پزشکان ایرانی در سه شرکت دانش بنیان موفق به نمونه ایرانی این دارو شدند که هیچ تفاوتی با مشابه خارجی خود ندارد. رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پایان یادآور شد: این دارو در ایران طوری عرضه  میشود که تهیه آن به لحاظ دسترسی و قیمت برای ایرانیان بسیار مقرون به صرفه خواهد.

اطلاعات دارویی

نام ژنریک: ید/اسیدفولیک

شکل دارویی: قرص

مواد تشکیل دهنده:

اسیدفولیک:۵۰۰ میکروگرم+۱۵۰ میکرو گرم ید

قرص یدوفولیک  ترکیب منحصر به فرد از ید و اسید فولیک می باشد که این ترکیبات در دوران پیش از بارداری و شیردهی و نیز حین بارداری از مهمترین موارد مغذی لازم و ضروری برای رشد سیستم عصبی بینایی و شنوایی جنین و نوزاد می باشد مصرف روزانه اسید فولیک در این دوران جهت پیشگیری از نقص های عصبی در جنین توصیه می گردد همچنین مصرف ید در رشد مغز و تکامل بینایی و شنوایی جنین ضروری می باشد

مقدار و نحوه مصرف قرص یدوفولیک

مقدار مصرف مجاز دارو روزانه یک قرص می باشد

توصیه های لازم

جهت مصرف قرص یدوفولیک همراه غذا و آب کافی میل نمایید

ترکیبات

هر قرص یدوفولیک حاوی ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک و ۱۵۰ میکروگرم ید می باشد.

مواد جانبی قرص یدوفولیک: دی کلسیم فسفات دی هیدرات، استارچ، سدیم بی کربنات، اکدیسول، منیزیم استئارات و آب مقطر

موارد مصرف قرص یدوفولیک

قرص یدوفولیک  ترکیب منحصر به فرد از ید و اسید فولیک می باشد که این ترکیبات در دوران پیش از بارداری و شیردهی و نیز حین بارداری از مهمترین موارد مغذی لازم و ضروری برای رشد سیستم عصبی بینایی و شنوایی جنین و نوزاد می باشد.

مصرف روزانه اسید فولیک در این دوران جهت پیشگیری از نقص های عصبی در جنین توصیه می گردد همچنین مصرف ید در رشد مغز و تکامل بینایی و شنوایی جنین ضروری است.

  • هر قرص یودوفولیک حاوی ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک و ۱۵۰ میکروگرم ید است.
  • لطفاً از افزایش مقدار توصیه شده مجاز برای مصرف، خودداری نمایید.
  • از مصرف یدوفولیک همراه با سایر فرآورده‌هایی که حاوی اسید فولیک هستند، خودداری نمایید.
  • مقدار مصرف مجاز قرص یدوفولیک روزانه یک قرص می باشد و همراه غذا و با آب کافی باید میل شود .
  • توصیه می‌شود مصرف این محصول در کسانی که مبتلا به بیماری‌های تیرویید می‌باشند، با نظر پزشک صورت گیرد.
  • افرادی که داروی متوترکسات مصرف می‌کنند باید توجه کنند که مصرف همزمان با اسید فولیک باعث کاهش اثر این دارو می‌شود.

توضیحات

با توجه به پژوهش ها و تحقیقات بین المللی مشخص شده است که تجویز قرص حاوی ید در کنار اسید فولیک در دوران بارداری و شیردهی می تواند از ایجاد صدمات احتمالی ناشی از کمبود این دو عنصر در بدن جلوگیری کند.

در همین راستا تولید قرص یدوفولیک با سفارش شرکتی دانش بنیان وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در دستور کار قرار گرفت و مراحل فرمولاسیون این قرص انجام شد و  فرآوری آن در مقیاس صنعتی و با کیفیت بالا به تولید انبوه رسید.

با تولید قرص یدوفولیک که حاصل همکاری سه مجموعه بالینی، تحقیقاتی و تولیدی است علاوه بر ارتقاء سلامت جامعه و جلوگیری از خروج  ارز گام مهمی برای خودکفایی ملی برداشته شده است.

اثر بخشی قرص یدوفولیک در دوران پیش از بارداری، حین بارداری و شیردهی مورد تایید پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

4.3/5 - (92 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
از پزشکان نبض‌ما بپرسید