اصلاح طرح لبخند با یک درمان دندانپزشکی

اصلاح طرح لبخند دندان یک فرآیند زیبایی دندانپزشکی جامع است که برای ایجاد لبخند زیبا استفاده می شود و در این فرآیند خواسته های مورد نظر متقاضی در طرح  ایجاد شده مورد توجه قرار می گیرد.

اگر دندانی از شما  به خاطر تغییر رنگ در نتیجه افزایش سن، نوع رژیم غذایی یا نوشیدنی های مصرفی، یا عوامل متعدد دیگری که باعث زرد شدن رنگ دندان ها می شوند برایتان ناراحت کننده شده دندانپزشک زیبایی می تواند ظاهر دندان های شما را به صورت دلخواه ترمیم کند.

سفید کردن دندان ها می تواند رنگ دندان های لک شده را اصلاح کند و به اصلاح طرح لبخند کمک کند و اگر برای رفع مشکل نیاز به درمان های پیشرفته تر دندان پزشکی باشد، امکان استفاده از روکش ونیر پرسلاین، روکش دندان نیز وجود دارد.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندانها برای کسانی که به دنبال داشتن لبخند براق با صرف زمان بسیار کم هستند، مناسب می باشد. این روش یک فرآیند شیمیایی است که بدون برداشت لایه سطحی دندان و یا صدمه به دندان، رنگ دندان را روشن می کند و هیچگونه آسیبی به ساختمان دندان وارد نمی کند.

در این روش ماده ای دکلره کننده مشابه اکسیدان روی دندان قرار می گیرد که رنگهای نفوذ کرده به دندان را اکسید می کند و رنگ دندان سفید می شود داوطلبان می توانند سفید کردن دندان ها را در مطب دندان پزشک یا در خانه انجام دهند. هر دو حالت سفید کردن دندان ها بسیار متداول است و می تواند نتایج فوق العاده در کوتاه مدت برای اصلاح طرح لبخند به همراه داشته باشد.

جرم گیری و بروساژ دندان

جرم گیری دندانها و بروساژ یک روش پاکسازی عمیق است که یک دندانپزشک خوب با استفاده از آن جرم های رو و زیر خط لثه برطرف می کند و جرم گیری پشت دندان را نیز انجام می دهد. در واقع جرم دندان متشکل از رسوباتی است که روی سطح دندان‌ ها و لثه تشکیل می‌شود و باعث ایجاد بوی بد دهان میشود، رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مانند سیاهی دندان کودکان که می‌تواند به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه منجر شود. پلاکی که روی دندان ها باقی می ماند در نهایت سفت و به جرم تبدیل می شود که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به تنهایی بر طرف نمی شود. جرمگیری دندان فواید و مزایای زیادی دارد، زیرا جرم های روی دندان باعث می شود که دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار بگیرند. جرم های روی دندان همچنین باعث التهاب لثه می شود.

_font-b-100pcs-b-font-font

ارتودونسی یا  تراز کردن دندان ها

اگر دندان ها با یکدیگر تراز نباشند می توان دندان ها را به نحو صحیح از طریق درمان های ارتودنسی همچون ارتودنسی نامرئی اقدام به ردیف کردن دندان ها نمود و وضعیت قرارگیری آنها را در دهان اصلاح نمود. برای این کار ممکن است نیاز به روکش ونیر نیز باشد تا با اصلاح طرح لبخند به لبخندی زیبا دست پیدا کرد .

ونیر پرسلاین

ونیر پرسلاین که تحت عنوان «ارتودنسی فوری» نیز شناخته می شود قابلیت اصلاح تعدادی از مشکلات زیبایی دندان برای اصلاح طرح لبخند را در یک لحظه دارد. این نوع روکش بر روی دندان ها قرار می گیرد و به این ترتیب مشکلات ظاهری آنها همچون خراشیدگی، کجی، و تغییر رنگ را پنهان می کند. فقط در طول دو جلسه درمانی، روکش ونیر پرسلاین می تواند به شما یک لبخند جدید زیبا و خیره کننده هدیه دهد.

کاشت دندان به روش ایمپلنت

دندان های از بین رفته مشکلی هستند که می توانند ظاهر لبخند شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. در این حالت امکان استفاده از کاشت دندان به روش ایمپلنت دندان یا پل برای رفع مشکل و اصلاح طرح لبخند دندان وجود دارد.

ایمپلنتها پیچ هایی هستند که قطر و بلندی  ریشه های طبیعی دندان  را دارند و در محل دندان کشیده شده قرار میگیرند . در واقع این پیچ ها نقش ریشه دندان را بازسازی میکنند ودرنهایت بروی آن روکش قرار میگیرد.

برخلاف مواردی مثل دندان مصنوعی که هر روز می توان آن را از دهان بیرون آورد و شست و شو داد، روکش ها و بریج ها در دندان ها یا ایمپلنت ها (کاشت دندان) سفت و ثابت شده اند و تنها دندانپزشک می تواند آنها را جدا کند.

بریج های محافظه کارانه

روش معمول برای جایگزین کردن دندان کشیده شده شامل تراش دندانهای مجاور و قرار دادن روکش روی آنها و سپس اتصال دندان جایگزین شونده به این روکش ها است . در روش بریج های محافظه کارانه دیگر دندانهای پایه روکش  نمی شوند  و این یکی از محاسن آنهاست.

در این روش اصلاح طرح لبخند برای اتصال دندان اضافه شده به پایه های مجاور می توان از بالچه های فلزی ،سرامیکی و یا کامپازیتی استفاده کرد . نکته دیگر اینکه این بریج ها برای جایگزین کردن یک یا دو دندان مناسب هستند  ولی استحکام لازم برای جایگزین کردن بیش از دو دندان را ندارند و در این موارد باید از بریج های معمولی  و یا ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان استفاده کرد.

روکش ونیر یا لامینیت

ظاهر دندان هایی که دارای خراشیدگی یا ترک بوده و غیر جفت هستند از طریق باندینگ زیبایی با روکش ونیر یا لامینت قابل بهبود است. روکش دندان ها و اغلب بریج ها پروتزهای ثابت هستند.

لامینیت یا لمینیت وموارد مشابه مانند کامپوزیت ونیر یا کامپوزیت دندان پوسته های نازکی از مواد همرنگ دندان است که مانند لنز روی سطح بیرونی دندان چسبانده میشود تا عیوب و تغییر رنگ های دندان را بپوشاند. با استفاده از این روش می توان بعضی از نامرتبی ها و بهم ریختگی های دندانی و همچنین رنگ و شکل دندانها را بدون استفاده از درمانهایی مثل ارتودنسی با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تر اصلاح نمود.

4

براساس جنس پوسته ، لمینیت به سه گروه چینی ، سرامیکی و کامپازیتی تقسیم می شود. معمولا به لمینیت کامپازیتی، کامپازیت ونیر نیز گفته می شود در واقع کامپوزیت ونیر پوسته نازکی از مواد همرنگ دندان (کامپوزیت دندانی است) که به طور مستقیم توسط دندانپزشک روی سطح خارجی دندان چسبانده می شود. و نیاز به قالب گیری و لابراتوار ندارد.

روکش دندان برای پوشش کامل دندان آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد بطور مثال روکش کردن دندان عصب کشی شده. روکش علاوه بر استحکام دندان آسیب دیده، نیز برای اصلاح طرح لبخند ، شکل و هم سطحی دندان، بکار می رود.

روکش کردن دندان و سفید کردن آن (بلیچینگ) باعث می شود برای اصلاح طرح لبخند و کارایی دندان مناسب باشد. در اصلاح طرح لبخند انواع روکش دندان چینی یا سرامیکی و زیرکونیوم را می توان با رنگ دندان طبیعی شما انطباق داد همچنین روکش ها از جنس طلا و آلیاژهای فلزی، آکریلیک و سرامیک نیز تهیه می شود. این آلیاژها عموما استحکام بیشتری نسبت به نوع چینی دارند و برای دندان های عقبی توصیه می شود. جنس چینی دارای پوسته فلزی نیز اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در عین مستحکم بودن، زیبا نیز هست.

پر کردگی به رنگ دندان

استفاده از پر کردگی هم رنگ دندان جذاب تر و ایمن تر از روش های قدیمی است که در آنها از فلز برای پر کردن دندان ها استفاده می شود. امروزه می توان پر کردگی های فلزی قدیمی دندان را با مواد کامپوزیت سفید جایگزین کرد و به این ترتیب به اصلاح طرح لبخند شما می پردازد.

براکت های نامرئی

استفاده از براکت های نامرئی یک روش آسان و بسیار موثر برای بیمارانی است که به دنبال اصلاح وضعیت قرار گیری دندان های خود هستند و نمی خواهند دیگران از تحت درمان بودن آنها مطلع شوند.

در این روش اصلاح طرح لبخند قالب هایی از نحوه گاز گرفتن بیمار تهیه می شود و با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و امکانات دندان پزشکی یک مجموعه نگهدارنده شفاف برای شما ساخته می شود. این نگهدارنده ها به صورت متوالی در دهان قرار می گیرند و مدت زمان تقریبی استفاده هر کدام از آنها بین هفت تا چهارده روز است.

در انتهای دوره درمان دندان ها بطور کامل تراز می شوند و می توانید به اصلاح طرح لبخند برسید. سینی های استفاده شده در روش تراز کردن نامرئی به سادگی از دهان خارج می گردند و به همین خاطر هنگام استفاده از آنها بیمار مشکلی با غذا خوردن، مسواک زدن، و نخ دندان کشیدن نخواهد داشت.

 

4.9/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید