فراموشی آلزایمر با کتابخوانی

آخرین باری که کتاب خوانده اید چه زمانی بوده؟قطعا یادتان نمی آید؟ اما پرسه زدن تان در شبکه های مجازی به چند ساعت یا حتی لحظاتی قبل بر می گردد. کتاب خواندن شما را از استرس، آلزایمر و افسردگی دور می  کند و آرامش و خواب راحت را به شما هدیه می دهد.

نبض ما- ترجمه: حانیه ایران خواه

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که کتاب خواندن را جز کارهای روزانه خود قرار نمی دهید، مطنئنا از تاثیرات کتاب روی سلامت نا آگاه هستید.

نبض ما می خواهد شما را با فواید مطالعه بر روی سلامت تان آشنا کند.

کاهش استرس

مهم نیست در محل کار و زندگی روزمره تان چقدر استرس دارید، خواندن یک کتاب خوب شما را در عمق داستان غرق می کند و همه ی آنها را فراموش می کنید.

البته انتخاب کتاب و مقاله ی خوب هم بسیار مهم است. به گزارش نبض ما، کتاب خواندن شما را از تنش های روزانه دور می کند و کمک می کند تا به آرامش برسید.

تقویت حافظه

در هنگام کتاب خواندن ذهن شما به تحلیل مجموعه ای از شخصیت ها، اتفاقات و جاه طلبی ها  می پردازد. کار سختی به نظر می رسد اما قدرت ذهن شگفت انگیز است و به خوبی از پس این کار بر می آید.

نکته ی جالب اینجاست که هر خاطره ی جدیدی که می سازید مسیر جدیدی در نورون های مغزی شما باز می شود و حتی مسیرهای قبلی هم تقویت می شوند که این اتفاق باعث تقویت حافظه کوتاه مدت می شود. کمی فکر کنید، واقعا هیجان انگیز است؟

o-meaningful-work-570

بهبود تمرکز

در دنیای امروز همزمان حواسمان باید به صد موضوع مختلف باشد. فقط در ۵ دقیقه باید به کارهای محل کارمان برسیم، ایمیل چک کنیم، با افراد مختلف چت کنیم و بدتر از همه همزمان تلفن همراه مان زنگ می زند. آیا تمرکزی هم باقی می ماند؟ هجوم این مشغله ها باعث ایجاد استرس و کاهش عملکرد می شود.

اما در هنگام کتاب خواندن همه ی حواس شما به موضوع کتاب متمرکز است و هیچ جزییات دیگری اجازه ی ورود به ذهن تان را ندارد. نبض ما توصیه می کند: سعی کنید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از رفتن به محل کار ( در اتوبوس، مترو ) کتاب بخوانید تا نتیجه ی آن را در تمرکز روز کاری خود ببینید.

مطالب مرتبط: ۱۰ تکنیک روان درمانی برای آرامش عصبی ها!

آرامش بیشتر

خواندن یک کتاب خوب یک آرامش درونی فوق العاده در شما ایجاد می کند. به گزارش نبض ما خواندن کتاب های معنوی فشار خون را کاهش می دهد و روح را تازه می کند. خواندن کتاب هایی که راهکارهای مفید برای زندگی بهتر ارائه می دهند می تواند به افراد مبتلا به اختلالات روحی و روانی و افسرده کمک شایانی کند.

two-kids-reading-a-book-in-bed

فراموشی آلزایمر

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که وقت خود را به فعالیت های خلاقانه و فکری مانند کتاب خواندن می گذارند، در سنین بالا ۳۲ درصد کمتر به زوال شناختی ( مانند آلزایمر) دچار می شوند. در این تحقیقات سالمندانی که پازل و شطرنج بازی می کردند دو و نیم برابر کمتر از سالمندان دیگر به آلزایمر دچار شدند.

مطالب مرتبط: برای داشتن خواب راحت این کتاب را بخوانید

خواب راحت تر

کتاب خواندن با آرام کردن ذهن و کمک به بسته شدن چشم، به مغز علامت می دهد که دیگر وقت خواب است. پس یادتان باشد کتاب را در نور کم مطالعه کنید، زیرا نور زیاد به مغز علامت می دهد که خوابیدن ممنوع. به همین دلیل در هنگام خواب از نگاه کردن به دستگاه های الکترونیکی پرهیز کنید تا خواب راحتی داشته باشید و تا صبح داستانهای خوب کتاب تان را در خواب ببنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید