خطر مصرف استامینوفن در زنان باردار

پزشکان در یک بررسی جدید تاکید کردند زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن به عنوان یک مسکن بی‌خطر استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد فرزندشان در آینده به مشکلات رفتاری مبتلا شود.

نبض ما _ گردآوری

در این بررسی آمده است، استامینوفن اولین انتخاب زنان باردار به عنوان یک مسکن بی‌خطر است، در حالی که مصرف این مسکن باعث می‌شود احتمال تولد نوزادان مبتلا به مشکلات رفتاری از جمله بیش‌ فعالی افزایش یابد.

استامینوفن

استامینوفن دارویی است که در درمان تب‌های خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. این دارو به صورت اشکال مختلف به تنهایی یا در ترکیب با داروهایی که در درمان علائم سرماخوردگی، آنفولانزا، سردرد و پوکی استخوان استفاده می‌شوند، در بازار موجود است.

همچنین در تعدادی از مطالعات دیگر هم آمده است که مصرف این نوع مسکن می‌تواند فرآیند رشد مغز را در نوزاد متولد نشده متوقف سازد. به گفته محققان مصرف مرتب مسکن استامینوفن در دوران بارداری خطر تولد نوزادان مبتلا به مشکلات رفتاری را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش ساینس ورلدریپورت، “اوی استرگیا کولی” از دانشگاه “بریستول” در این باره گفت: در این مطالعه ۷۷۰۰ زن در دوران بارداری‌شان شرکت داشته‌اند که ۵ درصد از کودکان آنان در سنین شش یا هفت سالگی دچار مشکلات رفتاری بوده‌اند. همچنین کودکان مبتلا به مشکلاتی چون بیش فعالی از مادرانی متولد شده‌اند که در دوران بارداری از قرص مسکن مصرف کرده‌اند.

مصرف استامینوفن در بارداری سبب سقط و یا نقص در جنین می گردد؟

تاکنون مصرف استامینوفن در دوزهای مجاز هیچ‌گونه نقص و یا سقط را موجب نشده‌است. براساس برخی از مطالعات انجام شده، ریسک خس‌خس و آسم با مصرف روزانه (یا بیشتر روزها) استامینوفن در نیمه دوم بارداری به مقدار جزیی در کودکان افزایش می‌یابد.

البته بیماری مادر و یا عللی که مادر را به مصرف استامینوفن نیازمند می‌سازد، می‌تواند عامل افزایش ریسک آسم و خس‌خس در نوزاد شود. تاکنون اطلاعات دقیقی از تاثیر مصرف استامینوفن در دوران بارداری مبنی بر افزایش احتمال بروز آسم و خس‌خس در کودکان در دست نیست.

معمولا هنوز استامینوفن داروی انتخابی بیشتر پزشکان در تسکین درد در دوران بارداری است.

در دوران بارداری چه مقدار استامینوفن می توان مصرف نمود

  • بهتر است همیشه دارو را با حداقل میزان ممکن و در کوتاه ترین مدت مصرف کرد.
  • میزان نیاز مصرفی خود را از پزشک بپرسید.
  • مصرف بیش از ۴ گرم در روز توصیه نمی شود.
  • استامینوفن معمولا در ترکیب با سایر داروهاست، در نتیجه به سایر ترکیبات محصول نیز توجه داشته باشید.

خطرات سوء مصرف استامینوفن چیست

سوء مصرف استامینوفن می‌تواند موجب آسیب کبدی، آسیب کلیوی و کم‌خونی در فرد شود. همچنین این آسیب‌ها می‌تواند برای کودکان نیز ایجاد شود. بنابراین مصرف صحیح استامینوفن اهمیت بسزایی دارد. بانوانی که مشکل کبدی دارند و یا از پیش، داروهای مسکن مصرف می‌کرده‌اند، پیش از مصرف استامینوفن بهتر است با پزشک مشورت کنند.

آیا مصرف استامینوفن در دوران شیر دهی بی‌خطراست

مقدار استامینوفنی که به درون شیر ترشح می‌شود بسیار کم است و از میزانی که به نوزاد تجویز می‌شود کمتر است. سازمان بهداشت جهانی و همچنین انجمن نوزادان آمریکا مصرف استامینوفن در دوران شیردهی را بدون خطر (safe) اعلام کرده‌اند.

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید