کاهش عوارض آلودگی هوا با مواد خوشبو

اگر این روزها شما نگران وضعیت آلودگی هوا هستید با ما همراه باشید. ما تلاش کردیم راهکارهایی را به شما ارائه دهیم تا به واسطه آنها بتوانید از میزان عوارض و آلودگی های هوا کم کنید.

به گزارش نبض ما به نقل از جام جم، در سال های اخیر، همزمان با نزدیک شدن زمستان و سرد شدن هوا میزان آلودگی هوا آنقدر زیاد می شود که کارشناسان را وادار می کند تا چند روزی از زمستان را با عنوان وضعیت اضطراری معرفی کنند. اما امسال وضع با همیشه فرق می کند این روزها و هفته ها شاهد آلودگی هوای تهران و برخی از شهرهای بزرگ هستیم. وضعیت هشدار همچنان ادامه دارد و بارش باران هایی که گه گاه زمین شهرها را مرطوب می کند بی فایده است.

– پاک سازی ریه ها با کمک طب سنتی!

دکتر ناصر رضایی پور، متخصص طب سنتی ایران می گوید: صرفا به برخی راهکارهای کاهش عوارض آلودگی هوا اشاره خواهم کرد. ذکر این نکته بایسته است که مواردی که در پی می آیند، توضیحات دقیق علمی از نگاه دو دانش طب سنتی ایران و پزشکی نوین دارند که عبارتند از: تقویت مغز و سیستم عصبی و قلب و کبد، عملکرد ضدویروسی و ضدمیکروبی، اثرات آنتی اکسیداتیو، انبساط عروق خونی و بهبود گردش خون مرکزی و محیطی، تقویت مخاطات و راه های تنفسی، لینت مزاج و پرهیز از یبوست، دفع برخی متابولیت های سمی و…

دود کردن و پراکندن برخی مواد و گیاهان

دود کردن گیاهانی چون پوست انار، ریشه بادام تلخ، میوه به، برگ بید، اندام هوایی ریباس، گل زعفران، چوب سیب، غده سیر، سقز، عود هندی، کافور، کندر، مشک، مصطکی، برگ مورد، اسپند و… می توانند به تقویت اعضای اصلی بدن و کاهش عوارض آلودگی هوا کمک کنند. این موارد، قابل استفاده برای بیشتر افراد هستند، اما توصیه می شود اگر مشکل یا بیماری زمینه ای خاصی دارید، پیش از استفاده، با یک متخصص طب سنتی ایران مشورت کنید.

بوییدن مواد خوشبو

برای این کار، کافور، نیلوفر، بنفشه و صندل در افراد گرم مزاج و مشک، عنبر، لادن، میخک (قرنفل) و جوز بویا در افراد سردمزاج قابل توصیه است. بوهای خوشی چون لیمو، پرتقال، سیب، به، زعفران، هل، دارچین، بهارنارنج و… را نیز از یاد نبرید.

پاکسازی سطوح

در منابع طب ایرانی، توصیه شده در زمان همه گیری بیماری های خطرناک (مانند طاعون، حصبه، آنفلوآنزاهای خطرناک و…)، سطوح مختلف چون در، دیوار، سقف، فرش و حتی لباس ها را با پاشیدن محلول سرکه ای سیر و پیاز، ضدعفونی کنید. امروزه نیز اثر اسیدی کردن محیط در کاهش فعالیت باکتری ها ثابت شده است و آثار درمانی سیر و پیاز نیز به اثبات رسیده است.

می توان توصیه کرد که اگر چندان از بوی چنین محلولی بدتان نمی آید و مجبور به خروج از منزل در روزهای تیره وتار آلودگی هوا هم هستید، دست کم ماسک های ساده خود را به چنین محلولی آغشته کنید.

پرهیز از کارهایی که قوای شما را تضعیف می کنند

از جمله خواب ناکافی و شب زنده داری، زیاده روی در فعالیت جنسی، مواجهه با هوای بسیار سرد، مواجهه درازمدت با امواج الکترومغناطیس به ویژه رایانه و تلفن همراه، حمام سنگین و گرسنگی طولانی.

فعالیت های بدنی و ورزش سنگین ممنوع

در این زمینه، توصیه می کنم در منزل حتما تاب سواری کنید که جزء ورزش های بسیارخوبی است که منافع عام برای بدن دارد. همچنین پرهیز از مصرف سیگار و قلیان، استفاده نکردن از حشره کش در محیط، پرهیز از پخت وپز بدون تهویه مناسب در آشپزخانه توصیه می شود.

بخور، نخورهای روزهای آلودگی هوا!

توجه به تدابیر خوردن و آشامیدن، همواره از مهم ترین تدابیر تندرستی هستند چون همواره با آنها در ارتباط هستیم و به خوبی هم دراختیار ما قرار دارند. در زمان آلودگی هوا توصیه می شود:

• کاهش رطوبات بدن با مصرف بیشتر غذاهای خشک _ تری چون خشکبار، مغزها و…

• پرهیز از خوردن غذاها و میوه های تر (آبدار) سریع العفونت مانند غذاهای حاوی گوشت و روغن زیاد، شیرینی، ماهی و در میوه ها انگور، آلو، شفتالو، هندوانه، خربزه، خیار، کدو و برخی سبزی ها

• پرهیز از خوراکی های افزاینده غلظت خون مانند گوشت گاو، عدس، بادنجان به ویژه میرزاقاسمی، گوشت های صنعتی (سوسیس و کالباس)، غذاهای خمیری چون ماکارونی و لازانیا، غذاهای چرب و سنگین چون کله پاچه.

• پرهیز از خوراکی های یبوست آور مانند گوشت گاو و گوساله، سوسیس و کالباس، غذاهای خشک، عدس پلو، موز سفت، خرمالوی نارس و گس، میوه های ترش و سنجد.

• در صورت لزوم، مصرف گوشت هایی که دیرتر فاسد می شوند، مانند گوشت پرندگان کوچک با مزاج معتدل (مانند جوجه و کبک) همراه با چاشنی های ترش چون سماق، غوره، آب لیمو، سرکه یا آب انار ترش (امروزه نیز نقش ترشی ها در کاهش pH محیط همچنین اثرات ضد میکروب و آنتی اکسیدانی قابل توجه ترکیبات پلی فنلی آنها مورد توجه است).

• خوردن خوراکی هایی که موجب نشاط و تقویت اعضای رئیسه (مغز، قلب و کبد)، حفظ حرارت غریزی، جلوگیری از عفونت اخلاط، تقویت معده و رفع مشکلات گوارشی می شوند: آلو بخارا، انار، مورد، انواع به، پسته، پونه، پیاز، تمر هندی، جو، خاکشیر، خرفه، رازیانه، زرشک، زعفران، سماق، سیب، سیر، کاسنی، گشنیز، گلاب، لیمو، نارنج، نارنگی، هل و… (اثرات این مفردات در تقویت سیستم ایمنی، آثار ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و… ثابت شده است).

عوارض آلودگی را کاهش دهید

گاهی اوقات با یک برنامه غذایی یا مصرف برخی مواد غذایی می توان عوارض ناشی از آلودگی هوا را در بدن کاهش داد. بهتر است روزانه با رعایت این نکات بدن خود را در مقابل هوای آلوده ایمن کنید:

• میوه های شیرین: سیب شیرین، پرتقال شیرین، انار شیرین یا کمی مایل به ترشی بیشتر میل کنید.

• در صورت تمایل به سالاد (کاهو، هویج رنده شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی یا رب انار)، روزانه یک وعده سالاد میل کنید.

• سوپ های سبزیجات همراه با زرشک، هویج رنده شده، شلغم و به می تواند یک وعده بسیار خوب برای روزهای آلودگی هوا باشد.

• دمنوش آویشن شیرازی به ویژه برای مبتلایان آسم و برونشیت بسیار مفید است.

• دمنوش گل گاوزبان همراه ریشه سنبل الطیب و بهارنارنج، به ویژه برای افسردگان و افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه شود.

رابطه آلودگی هوا و سرطان

دکتر پیام فرح بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید: آلودگی هوا منجر به آزاد شدن اکسیدان در بدن افراد می شود. اکسیدان ها موادی هستند که قادرند وارد سیستم های مختلف بدن مان شوند و با عملکرد اصلی دستگاه ها و ارگان ها تداخل داشته باشند. این تداخل در دراز مدت ما را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها، آسیب ها و در نهایت سرطان ها خواهد کرد.

برای مقابله با عوارض احتمالی آلودگی هوا چندین راهکار وجود دارد که یکی از این راهکارها دخالت تغذیه ای است. ما می توانیم با تغییراتی در رژیم غذایی مان میزان اکسیدان های داخل بدن مان را کاهش دهیم. این اکسیدان ها نه تنها از هوا بلکه ممکن است حاصل درشت مغذی ها هم باشند (یعنی وقتی درشت مغذی ها در حال سوخت و ساز هستند، مواد اکسیدان هم از آنها خارج شود).

بهترین راهکار برای مبارزه با سرطان ناشی از آلودگی هوا

بهترین و اولین راهکار استفاده از مواد آنتی اکسیدان است که در مواد مختلف غذایی یافت می شوند. ما با مصرف میزان بیشتر آنتی اکسیدان ها در شرایط خاص مثل آلودگی هوا می توانیم بدن خودمان را از این آسیب ها محافظت کنیم. آنتی اکسیدان ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند. یکی از این تقسیم بندی ها به این صورت است: آنتی اکسیدان های محلول در آب و آنتی اکسیدان های محلول در چربی.

ویتامینC بزنید

آنتی اکسیدان محلول در آب بهترین و درواقع دردسترس ترین ماده غذایی اش ویتامین C است که البته در مرکبات ازقبیل لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال، نارنگی، فلفل های شیرین یا همان فلفل دلمه ای می توان این ویتامین را یافت کرد.

پس توصیه می شود در این فصل میزان مرکبات را به میزان زیادی بالا ببرید. همچنین میوه انار هم حاوی ویتامینC است و هم حاوی آنتی اکسیدانی به نام لوتئین است که این ماده قادر است با یکسری از آلودگی هایی که از راه هوا وارد بدن ما می شوند، مقابله کند.

ویتامینE حتما میل کنید

آنتی اکسیدان های محلول در چربی در ویتامین های E یافت می شوند که این ویتامین در مواد غذایی چرب وجود دارد. به عنوان مثال در برخی روغن ها مثل روغن ذرت یا آفتابگردان و… این ویتامین به وفور دیده می شود. همچنین خود کارخانه های روغن سازی ویتامین E را به روغن ها اضافه می کنند چرا که از اکسید شدن روغن جلوگیری می کند. برای همین ما می توانیم با دریافت میزان متناسبی از این روغن ها میزان ویتامین E خود را هم افزایش دهیم.

پروتئین بیشتر بخورید

بعضی املاح هم حاوی آنتی اکسیدان هستند که خودشان به نام «املاح آنتی اکسیدانی» به شمار می آیند که می توانیم به سلنیوم اشاره کنیم که در گوشت، مرغ، ماهی و میگو بافت می شود. به طور کلی با دریافت خانواده پروتئین ها می توان این آنتی اکسیدان املاحی یا عنصری را دریافت کنیم.

چند واحد شیر و سبزی بخوریم؟!

به طور کلی در روز های آلودگی هوا توصیه می شود مصرف میوه ها و سبزیجات افزایش پیدا کند و حتما باید روزانه بین 3 تا 4واحد میوه تازه و 3 تا 5واحد سبزی های تازه استفاده شود. همچنین در کنار مصرف میوه و سبزی باید روزانه بین 3 تا 4لیوان شیر از نوع کم چرب مصرف شود چرا که قادر است اکسیدان ها را از بدن جمع آوری و از طریق کبد و کلیه دفع کند.

آب بنوشید!

آب باید در روزهای آلودگی هوا بیشتر مصرف شود چرا که گردش مایعات در بدن بیشتر می شود و آب وارد خون می شود و عملکرد فیلتری دارد. همچنین دفع سموم به راحتی انجام می شود. لازم است روزانه بین 8 تا 12لیوان آب نوشیده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید