علل شکستگی دندان چیست؟

با این که دندان‌ها بسیار قوی و محکم هستند، گاهی برخی عوامل باعث شکستگی دندان خواهد شد مانند: ضربه خوردن به دهان و دندان، داشتن پوسیدگی بزرگ و قدیمی در دندان که باعث ضعیف شدن مینای دندان شده و گاز گرفتن اجسام سخت.

شکستگی دندان شاید آسیبی به دندان نرساند، اما احساس کردن لبه‌های تیز شکستگی می‌تواند احساس بدی به دنبال داشته باشد. معمولا شکستگی‌های کوچک باعث احساس دندان درد نخواهد شد، اما در صورتی که شکستگی دندان بزرگ باشد معمولا با احساس درد همراه است. شکستگی دندان باعث قرار گرفتن اعصاب دندان در معرض نوشیدنی‌های سرد و گرم و هوا می‌شود که ممکن است مشکلات زیادی را برای بیمار به دنبال داشته باشد.

هنگامی که دندانی در اثر ضربه‌های مستقیم یا غیرمستقیم دچار شکستگی می‌شود سرعت عمل در درمان از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت است. شکستگی دندان بدون توجه به ابعاد قطعه شکسته باید مورد بررسی رادیولوژی و بالینی قرار گیرد. چنانچه قطعه شکسته در دسترس باشد، بهترین محیط نگهداری تا مطب دندانپزشک، بزاق دهان خود فردی است که دندانش شکسته و شیر است.

امروزه با پیشرفت مواد ترمیمی، قطعات کوچک به طور کامل با کامپوزیت‌ها قابل بازسازی است و نیازی به آوردن قطعه شکسته نیست.

اگر در اثر ضربه به عصب دندان آسیب وارد شود ابتدا باید ریشه و سپس دندان مورد نظر ترمیم شود در غیر این صورت به مروز زمان دندان تغییر رنگ یافته و درمان سخت‌تر می‌شود، اما اگر عصب دندان آسیب ندیده باشد با ترمیم کاملا قطعه شکسته بازسازی می‌شود در تمام موارد پیگیری چند ماه اول به صورت ماهانه برای بررسی روند حیات دندان الزامی است.

درمان شکستگی دندان

درمان یا ترمیم شکستگی دندان به نوع مشکل، محل و شدت آسیب وارد شده به دندان بستگی دارد. در هر صورت دندانپزشک متخصص تنها کسی است که می‌تواند نوع شکستگی را تشخیص داده و درمان مناسب را انجام دهد.

نکاتی برای جلوگیری از آسیب به دندان

در اکثر شکستگی‌ها و صدمات دندانی معمولا دندان جلو قربانی می‌شود و در صورتی که ترمیم نشود ممکن است باعث آسیب زدن به زبان، لب‌ها و داخل گونه‌ها شود. آسیب‌های دهانی و دندانی در کودکان از زمانی که کودک شروع به راه رفتن می‌کند، آغاز می‌شود. حتی ممکن است در اثر ضربه خوردن و افتادن، دندان‌های نهفته دائمی نیز آسیب ببیند.

باید این مساله را مورد توجه قرار دهیم که اگرچه قسمتی از دندان شکسته و از بین رفته، اما یک دندان زنده است و با مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم و بازسازی آن می‌توانید تا سال‌ها از دندان‌تان استفاده کنید.

دکتر کیوان ساعتی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی

منبع: جام جم

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید