چهره ای که شخصیت شما را نشان می دهد

شخصیت (Personality) از ریشه لاتین (Persona) که به معنی « نقاب و ماسک » است گرفته شده است و اشاره به ماسک و نقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره می گذاشتند.

گردآوری-نبض ما

تعبیر شخصیت تلویحا به این موضوع اشاره دارد که « شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود می زند تا وجه تمایز او از دیگران باشد ». شخصیت به همه خصلت ها و ویژگی هایی اطلاق می شود که معرف رفتار یک شخص است، از جمله می توان این خصلت ها را شامل اندیشه، احساسات، ادراک شخص از خود، وجهه نظرها، طرز فکر و بسیاری عادات دانست. اصطلاح ویژگی شخصیتی به جنبه خاصی از کل شخصیت آدمی اطلاق می شود.

شخصیت شناسی

شخصیت شناسی به عنوان یکی از شاخه های علوم انسانی، اساسی ترین کار نمایشنامه نویسان و فیلمنامه نویسان و همچنین پیرو آن،کارگردانان تئاتر و سینما محسوب می شود. هر چند که منتقدان و دیگر فعالان این رشته نیز باید با این علم به حد کفایت آشنا باشند. به طور مثال، طراحان گریم و لباس برای طراحی خود جهت پرداختن به یک کاراکتر یا شخصیت، باید در ابتدا مشخصات آن شخصیت بشناسد و تحلیل کند تا بتواند طرحی در خور ارائه نماید. بازیگران نیز با توجه به شناختی که خود از کاراکتر پیدا می کنند و تحلیل شخصیتی که کارگردان به ایشان ارائه می دهد، به ایفای نقش می پردازند. لذا اگر گفته شود علم شخصیت شناسی ، از پایه های هنر دراماتیک است، بی راه گفته نشده است.

معرفی کتاب

نگارنده کتاب شخصیت شناسی در مقدمه ی این کتاب، تعریفی از شخصیت شناسی به دست می دهد. به تصریح وی: « شخصیت  شناسی را می توان به نوعی یک اصطلاح دربردارنده به حساب آورد که فوت و فن های گوناگون تحلیل شخصیت بر پایه ی مشاهده را شامل می شود. جمجمه شناسی، قیافه شناسی، تحلیل دست، عنبیه شناسی و نظام های دیگر درون قلمرو شخصیت شناسی قرار می گیرند ». وی در ادامه تاریخچه ای از شخصیت شناسی ، عملکرد و کاربرد آن را بازگو کرده و سپس به طرح مطالبی در خصوص شخصیت شناسی به همراه تصاویر و نمودارهایی چند می پردازد. برای نمونه در بخشی از کتاب آمده است: « ابروهایی که صاف به هم رسیده اند، بیشتر واقع بینانه، عمل گرایانه و علمی دانسته می شوند؛ در حالی که ابروهای کمانی نشان دهنده ی حساسیت پذیری، دل رحمی، هم دردی و بیان گری هستند. ممکن است نشانه ی استعداد دراماتیک، قصه گویی و فروشندگی باشند و در مردمان دراماتیک، مذهبی و اجتماعی دیده می شوند ».

این کتاب که نوشته کارل واگنر می باشد، به ترجمه ناتالی چوبینه توسط انتشارات تنویر به چاپ رسیده است و مطالعه آن به علاقمندان توصیه می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید