اولین قدم برای ناجی شدن+ویدئو

فراگیری و آموزش کمک های اولیه برای هر فردی ضروری است تا جایی که گاهی اوقات دانستن تنها چند نکته ساده می تواند جان فردی را از خطر مرگ نجات دهد.

به گزارش نبض ما، به نقل از پزشکان بدون مرز، یکى از عوارض عمده اى که معمولاً بعد از تصادفات و صدمات وارده به اشخاص ایجاد مى شود ضربه و آسیب به اعضاء مختلف بدن است که منجر به اشکال مختلف آسیب از قبیل خونریزى ها و شکستگى ها مى شود. با فراگیری کمک های اولیه می توانیم جان یک نفر را نجات دهیم.

خونریزی

در هنگام خونریزی، به صورت واکنشی و برای جبران خون از دست رفته، خون کمتری به قسمته ای کم اهمیت تر مثل پوست، می رسد و به همین دلیل رنگ پریدگی پوست و مخاط ها جزو علایم شایع خونریزی است.

در مراحل اولیه و یا خونریزی های خفیف به جز رنگ پریدگی های مختصر پوست و افزایش تعداد ضربان قلب علایمی دیده نمی شود ولی با افزایش شدت خونریزی علایم زیر ظاهر می شود که با دانستن کمک های اولیه کمک شایانی به فرد خواهید کرد:

۱-  تشنگی

۲- ضعف، بی حالی، بی قراری و پرخاشگری

۳- تند شدن ضربان قلب و ضعیف شدن نبض های محیطی

۴- عرق سرد روی پیشانی

۵- تنفس سریع و سطحی

۶- تهوع و استفراغ

۷- افت فشار خون

۸- خواب آلودگی

۹- احساس سبکی سر، سرگیجه و سردی پوست

۱۰- احساس سرما

۱۱- وجود علایم خاص خونریزی در ارتباط با بعضی از قسمت های بدن مثلا خونریزی جمجمه، درون قفسه سینه یا شکم و…

۱۲- مشاهده خروج خون از زخم در موارد خونریزی خارجی

همچنین به خاطر کاهش رسیدن خون اکسیژن دار به مغز، فرد دچار خواب آلودگی، گیجی، سیاهی رفتن چشم ها و یا اضطراب و بی قراری می شود.

خونریزى خارجى

نوعى از خونریزى که در آن، به دلیل پارگى عروق سطحى و یا عمقى بدن، خون به بیرون نشت مى کند. بر اساس نوع رگى که آسیب دیده است سه نوع خونریزى خارجى وجود دارد:

۱. وریدى: خون خارج شده از بدن تیره تر بوده و به آرامى خارج مى شود و حالت جهشى ندارد.

۲. شریانى: خون خارج شده از بدن روشن بوده و حالت جهشى دارد و با سرعت بیشترى خارج مى شود.

۳. مویرگى: خونریزى خفیف بوده و مشکل حادى ایجاد نمى کند.

خونریزى داخلى

خونریزى از ارگان هاى داخلى بدن همچون کبد، طحال، معده و روده را که خون در داخل بدن جمع شده و به بیرون راه پیدا نمى کند خونریزى داخلى مى گویند. علائم آن برحسب محل خونریزى مى تواند استفراغ خونى یا مدفوع خونى یا سیاه رنگ، ادرار خونی، کبودى دور چشم و تورم پشت گوش، تورم و کبودى اندام ها، درد شکم، سرفه و خلط خونى و ….. باشد.

مصدوم دچار رنگ پریدگی، تندى ضربان قلب، سرگیجه، تهوع و استفراغ است و در صورت شدت خونریزى شوک اتفاق مى افتد.

شکستگى

شکستگى یکى دیگر از صدماتى است که اکثرا اتفاق مى افتد و به دو نوع تقسیم مى شود:

1- شکستگى باز

در این نوع شکستگى قطعات استخوان شکسته باعث پارگى پوست گشته و از بدن خارج مى شود و یا زخم شدید و نافذى وجود دارد که پوست را به محل شکستگى مرتبط مى سازد.

2- شکستگى بسته

در این نوع شکستگى قسمتى از استخوان که شکسته از قسمت سطحى و پوست بدن خارج نشده و قابل رؤیت نیست.

علائم

عضوى که دچار شکستگى شده است داراى درد شدید بوده و تورم همراه با کبودى در محل ضربه مشاهده مى شود. هم چنین در حرکت و عمل طبیعى عضو آسیب دیده، اختلال ایجاد شده و دچار تغییرشکل مى گردد. در صورت شدید بودن شکستگى ممکن است در اثر درد و خونریزى شدید مصدوم دچار شوک شود.

علاوه بر این دو مورد حاد، بسیاری از حوادث دیگر نیز می توانند برای ما یا یکی از اطرافیانمان اتفاق بیفتد که لازم است در مورد کمک های اولیه ضروری اطلاعاتی داشته باشیم. برای آشنایی بیشتر با کمک های اولیه در ادامه با نبض ما همراه باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید