افزایش خطر مرگ با کلسترول خوب

بررسی تازه محققان نشان می‌دهد که باید تصور خود را از نقش کلسترول خوب در پیشگیری از بیماری‌های قلبی اصلاح کرد زیرا در واقع میزان بیش از اندازه بالا یا پایین کلسترول خوب موسوم به HDL هم با افزایش خطر مرگ مرتبط است.

محققان در محققان موسسه علوم ارزیابی بالینی تورنتو، کانادا، با بررسی اثر میزان کلسترول خوب موسوم به HDL در زمینه احتمال بروز بیماری‌های قلبی، اطلاعات ۶۳۲ هزار کانادایی ۴۰ سال به بالا را بررسی کردند و دریافتند افرادی که کمترین میزان کلسترول خوب را دارند بیشتر به دام مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته در طول ۵ سالی افتاده‌اند که محققان در این باره تحقیق می‌کردند.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، یافته‌های این مطالعه علاوه بر این مشخص کرده که خطر بروز مرگ به دلیل سرطان و یا مرگ به دلایل دیگر هم در چنین افرادی زیاد است و هیچ سند و مدرک معتبر علمی در دست نیست که نشان دهد میزان بسیار بالای HDL (یعنی میزانی بیشتر از ۹۰ mg/dL) مطلوب باشد.

این محققان گفته‌اند که طی بررسی پنج‌ساله خود، ۱۸ هزار نفر از افراد تحت مطالعه درگذشته‌اند و البته میزان مرگ و میر در بین زنان و مردان که HDL پایین‌تری در طول تحقیق داشته‌اند در مقایسه با افرادی با HDL ۶۰ و یا ۴۰ بیشتر بوده است.

یافته‌های این دانشمندان همچنین مشخص کرده است که افراد دارای HDL بالا در مقایسه با افراد دارای HDL متوسط، بیشتر در معرض خطر مرگ به دلایلی غیر مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

محققان گفته‌اند نه تنها میزان پایین HDL، بلکه سبک زندگی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، استعمال دخانیات، پیروی از رژیم غذایی ناسالم و چاقی نیز از عواملی به شمار می‌رود که باعث بروز عوامل خطر در سلامتی می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید