تصورات غلط در رابطه با سقط جنین

آمارهای رسمی نشان می دهد که بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم، که متاسفانه خیلی از آنها به دلیل عدم آگاهی از روش های درمان ناباروری و همچنین هزینه های درمان، در حسرت بچه دار شدن مانده اند.

نبض ما– سقط جنین یک تجربه تلخ اما شایع در میان خانم ها است. ۱۵ تا ۲۰ درصد از بارداری ها به سقط جنین منجر می شود.

دکتر ویلیامز، متخصص زنان در کالج پزشکی آلبرت اینشتین می گوید: زوج ها زمانی که متوجه بارداری شان می شوند، آن را مانند یک راز  بین خود نگه می دارند و بعد از سه ماه اول  آن را به آشنایان و اقوام اعلام می کنند. این کار به علت سرزنش ها و تصور های غلط از بارداری ناموفق احتمالی است.

در ادامه به برخی تصور های غلط از سقط جنین پرداخته می شود و حقیقت هایی در رابطه با این موضوع مطرح می گردد.

تقصیر مادران است

به گزارش نبض ما،بسیاری از زنان که سقط جنین را تجربه کرده اند، خود را برای این اتفاق مقصر می دانند. این تصور کاملا غلط است چون ۶۰ درصد سقط ها به علت تعدادی از کروموزوم های غیر طبیعی است.

زمانی که اسپرم به تخمدان می رسد هر کدام از آن ها ۲۳ کروموزوم DNA با خود می آورند. این کروموزوم ها جفت می شوند و جنین شکل می گیرد. اما گاهی این اتفاق به درستی رخ نمی دهد که می تواند به علت آنیوپلوئیدی یا همان تعداد اشتباه کروموزوم ها باشد. این اشتباهات رایج می تواند باعث سقط جنین شود و هیچ ربطی به رفتار ها و کارهای مادر ندارد.

حتی اگر تعداد کروموزوم ها هم درست و بی نقص باشد، باز هم نمی توان این امر را به گردن مادر انداخت. با وجود اینکه آناپلوئیدی شایع ترین علت سقط است اما مشکلات ژنتیکی دیگری هم می تواند عامل این اتفاق باشد.

در ۱۰ تا ۱۵ درصد مواردی که تعداد کروموزوم ها درست باشد، مشکلاتی در رحم دلیل سقط و از بین رفتن جنین می شود. پس فقط آزمایش تعداد کروموزوم ها برای فهمیدن علت سقط جنین کافی نیست. این موارد در آزمایش های معمولی مشخص نمی شود و نیاز به آزمایش های پیچیده تر دارد.

سقط های مکرر نشانه ی ناباروری است

در بیشتر زنان تعداد سقط جنین تنها یک یا دو جنین است، اما در درصد کمی از آنها بیشتر از سه جنین سقط می شود. به گزارش نبض ما، به گفته ی پروفسور Ruth Lathi متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه پزشکی استنفورد، اصلا نگران نباشید، چرا که یک خانم ۳۵ ساله که تجربه ی ۳ سقط جنین داشته، هنوز  ۷۰ درصد شانس  بارداری موفق دارد.

بسیاری از علل سقط جنین مانند مسائل مربوط به تیروئید، فیبروئید و یا اختلالات لخته شدن خون، قابل درمان هستند.

بعد از سقط جنین بدن به استراحت نیاز دارد

حتی حس تان هم به شما می گوید که بدن بعد از سقط جنین به استراحت نیاز دارد، اما تحقیقات با این نظریه مخالف است. به گزارش نبض ما، طی بررسی هایی که در سال ۲۰۱۰ بر روی ۳۰۰۰۰ زن انجام شد، احتمال سالم ماندن جنین در مادرانی که سه تا شش ماه بعد از سقط جنین باردار شده اند بیشتر از افرادی است که وقفه ی بیشتری بین بارداری ها انداخته اند. طبق تحقیقات احتمال بارداری خارج رحم در خانم هایی که بلافاصله بعد از سقط جنین باردار می شوند کمتر است.

این تحقیقات در کشور اسکاتلند و در خانم هایی که در سنین بالا تصمیم به بارداری می گیرند، انجام شده است. اما در کشورهایی که زنان در سنین پایین باردار می شوند نتایج متفاوت است.

سقط جنین ناشی از استرس

طبق نظرسنجی هایی که در می  ۲۰۱۵ انجام شده است، ۶۴ درصد افراد فکر می کنند بلند کردن اجسام سنگین باعث سقط جنین می شود. اما این تصور کاملا غلط است. در همین نظر سنجی عده ای معتقد بودند که ۷۶ درصد سقط ها به علت اتفاقات غیر منتظره و استرس زاست و ۷۴ درصد هم به علت استرس های مزمن است. هیچ کدام از این دو درست نیست.

البته افرادی که دائم می ترسند، این عامل صدق می کند. مانند افرادی که در دوران جنگ باردار می شوند اما مواردی مانند فوت یک نفر از خانواده یا شغل پر استرس باعث از بین رفتن جنین نمی شود.

سقط جنین یک راز است

به گزارش نبض ما، معمولا افرادی که سقط جنین را تجربه می کنند آن را به عنوان یک راز پیش خود نگه می دارند اما این تصور غلط است و گاهی در میان گذاشتن این مسئله کمک شایانی به فرد می کند. افرادی که سقط دارند می توانند با در میان گذاشتن آن با یک فرد مطمئن از او انرژی بگیرند و کمتر آسیب ببینند. جالب است بدانید حتی شنیدن اخبار سقط جنین افراد مشهور هم به این افراد کمک می کند تا بدانند این اتفاق برای همه می افتد و تنها نیستند.

تقریبا ۷۴ درصد از افرادی که سقط جنین را با دیگران در میان گذاشتند از این مسئله راضی بودند و پشتیبانی خوبی از فرد شنونده دریافت کرده اند. مهم ترین مسئله پیدا کردن فرد مورد اطمینان است که این فرد می تواند پزشک، روانشناس و نزدیکان شما باشد.

نبض ما – حانیه ایران خواه/گفت و گو تصویری: هانیه ورشوچی

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید