کم خواب ها به وزن خود توجه کنید

محققان دریافته اند که بین اختلالات خواب و اضافه وزن ارتباطی وجود دارد. آنها می گویند کم خوابی موجب خوردن بیشتر و بروز چاقی می شود.

خواب یک اتفاق ساده نیست و نمی توان گفت که بدن در این هنگام وارد مرحله آرامش محض شده است. فعالیت مغز ما حین خواب نه تنها کاهش نمی یابد بلکه منظم و پیچیده می شود. مغز انسان طی چند ساعت خوابی که هر شب تجربه می کنیم فعالیتش را به چهار یا پنج مرحله 5/1 تا دو ساعته تقسیم می کند و در هر سیکل خواب سه مرحله مهم را می گذراند؛ خواب سبک، خواب سنگین و مرحله دیدن رؤیا؛ یعنی در هر 5/1 تا دو ساعت خواب شبانه، ما یک بار‌ رؤیا می بینیم. ما با بررسی این مراحل می توانیم مشکلات و اختلالات خواب و علت آنها را تشخیص دهیم و آن را درمان کنیم. به هم خوردن ریتم خواب یا مراحل آن باعث نارضایتی از خواب می شود.

به گزارش نبض ما به نقل از مهر، محققان ۱۱ مطالعه مربوط به آثار اختلالات خواب بر مصرف کالری را بررسی کردند که چندین مطالعه شامل مقایسه افراد دارای ۳/۵ تا ۵/۵ ساعت خواب در شب با افراد دارای ۷ تا ۱۲ ساعت خواب بود.

علی رغم بیدار ماندن طولانی مدت، افرادی که کمتر می خوابند و اختلالات خواب دارند در مقایسه با افرادی که خواب عادی داشتند در طول ۲۴ ساعت آینده انرژی بیشتری نداشتند، چراکه آنها در زمانی که بیدار بودند بیشتر می خوردند و در مقایسه با همتایان خود کالری بیشتری مصرف می کردند. به طور میانگین این افراد در روز ۳۸۵ کالری بیشتری مصرف کرده که معادل با کالری ۴/۵ قرص نان است.

گردا پات، سرپرست تیم تحقیق از کالج کینگ لندن، در این باره می گوید: «علت اصلی چاقی عدم توازن بین مصرف کالری و سوزاندن آن است و این مطالعه مجددا نشان می دهد که کم خوابی و اختلالات خواب می تواند در بروز این عدم توازن نقش داشته باشد.»

تیم تحقیق همچنین دریافت که افراددچار اختلالات خواب دارای رژیم غذایی نسبتا متفاوتی نیز هستند، بدین صورت که این افراد کمتر پروتئین و بیشتر چربی مصرف می کنند از اینرو به ازای هر گرم کالری بیشتری دریافت می کنند. با این حال میزان مصرف کربوهیدرات در آن ها یکسان است.

به گفته محققان دلایل متفاوتی در مورد ارتباط بین اختلالات خواب و اضافه وزن وجود دارد. مغز افراد در صورت بی خوابی به شکل متفاوتی رفتار می کند و این افراد در شرایط عادی، تمایل بیشتری برای دریافت غذا دارند. همچنین تغییر در ساعت درونی بدن در طولانی مدت با اختلال در تولید هورمون ها، موجب ایجاد مشکلات جدی برای سلامت از جمله چاقی می شود. از سوی دیگر، کمبود خواب مانع از ورزش منظم در فرد می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید