نکات طلایی در مورد فرهنگ عامه پسند

نظریه و نقد ادبی در زمانه ی ما ماهیتی کاملا میان رشته ای پیدا کرده است و تحت سیطره ی رهیافت چندرشته ای موسوم به “مطالعات فرهنگی” قرار دارد.

گردآوری-نبض ما

مطالعات فرهنگی همواره گفتمانی بسط یابنده بوده، یعنی به تحولات تاریخی و سیاسی واکنش نشان داده و ویژگی  مشخصه ی آن عبارت بوده است از مجادله  و اختلاف نظر و محو شدن نظرات گوناگون. بر این اساس مطالعات فرهنگی به فرهنگ عامه پرداخته و عوامل فرهنگ ساز یا عوامل نفوذ فرهنگ بیگانه در فرهنگ بررسی شده است.

مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه

کتاب مطالعات فرهنگی با عنوان فرعی درباره فرهنگ عامه از جان استوری، ترجمه حسین پاینده است که در بهار 1386 توسط انتشارات آگه به چاپ رسیده است. این کتاب از مهمترین کتاب ها در حوزه مطالعات فرهنگی است. نویسنده کتاب جان استوری از صاحب نظران در حوزه مطالعات فرهنگی محسوب می شود و بن مایه علمی کتاب آن را به یکی از منابع دانشگاهی در خارج از کشور تبدیل کرده است.

این کتاب نخستین بار در سال 1996 منتشر گردید و در دانشگاه های انگلستان به سرعت در فهرست کتاب های مرجع برای درس های مطالعات فرهنگی قرار گرفت. اقبال گرمی که در مراکز علمی به کتاب حاضر شد، نویسنده آن را به صرافت ویراستی جدید انداخت که در سال 2003 منتشر گردید.

معرفی فصول کتاب

این کتاب از هشت فصل تشکیل شده است. فصل اول پیشگفتار می باشد که در این قسمت نکاتی درباره کتاب و همچنین توضیحاتی درباره مطالعات فرهنگی و فرهنگ عامه داده شده است که در حقیقت هدف از آنها معرفی طیفی از نظریه ها و روش هایی است که در مطالعات فرهنگی به منظور پژوهش درباره فرهنگ عامه معاصر مورد استفاده قرار گرفته اند. مقدمه مترجم با این پرسش آغاز می شود که علائق نقادانه و ادبی چگونه می توانند با پژوهش درباره فرهنگ همگرایی داشته باشند؟

فصل دوم کتاب با نام اصلی تلویزیون است که در آن تلویزیون، عامه پسندترین جلوه فرهنگ در قرن 21 معرفی می شود. در دوران کنونی مردم برای گذران اوقات فراغت بیش از هرکار دیگری برنامه های تلویزیونی تماشا می کنند. بخش های این فصل شامل رمزگذاری و رمزگشایی از گفتمان تلویزیون، گفتار درباره تلویزیون، تلویزیون و ایدئولوژی فرهنگ توده ای، وجه اقتصادی تلویزیون است.

در فصل سوم به بحث درباره داستان های عامه پسند پرداخته شده است، این فصل به چهار رهیافت عمده در تحقیق راجع به داستان های عامه پسند در مطالعات فرهنگی می پردازد.

در فصل چهارم به فیلم های عامه پسند اشاره شده است، مطالعه درباره ی فیلم منشا طیف گسترده ای از نظریه ها و روش های تحلیلی بوده است. فیلم ها را بر حسب این موضوع مطالعه کرده اند که به منزله شکلی از هنر واجد چه توانمندی های بالقوه ای است. همچنین فیلم را بر حسب تاریخ آن مطالعه کرده اند، تاریخی که بصورت بهره هایی از یک سنت ریشه دار باز گفته شده است

در فصل پنجم و ششم به بحث در مورد روزنامه ها و مجلات و همچنین موسیقی عامه پسند پرداخته شده است.

در فصل هفتم نیز به مصرف کالا در زندگی روز مره اشاره شده است و به موضوع مصرف کالا در مطالعات فرهنگی توجه شده است.

در فصل هشتم نیز به جهانی شدن و فرهنگ عامه اشاره دارد و برای آن تعاریف مختلفی مطرح شده است.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید