برترین نوآوری های پزشکی سال ۲۰۱۶

مجله معتبر پاپیولار ساینس لیستی از ۱۱ اختراع برتر پزشکی سال ۲۰۱۶ تهیه و منتشر کرده است.

به گزارش نبض ما به نقل از خبرگزاری مهر، این مجله به ۱۱ مورد از اختراعات پزشکی برتر در سال ۲۰۱۶ اشاره کرده است که در ذیل به بررسی آن ها می پردازیم.

واکسن تب دانگ

دانشمندان و پزشکان موفق به تولید واکسن هایی شده اند که از ابتلا به تب دانگ جلوگیری می کند. تب دانگ، یک بیماری ویروسی است که هر سال نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر را در جهان بیمار می کند. این واکسن روی ۲۹ هزارنفر در سراسر دنیا آزمایش شده و کارآیی اثربخشی آن مورد تایید قرار گرفته است. این اختراع پزشکی ، قادر است علیه هر ۴ سویه ویروس دانگ، پاسخ ایمنی ایجاد کند.

       2260964

استنت جذبی

محققان موفق به ساخت اولین نمونه از استنت های قابل حل شدن در جریان خون شدند که از نظر کارایی و عملکرد کاملا شبیه به نمونه های رایج هستند. طبق محاسبات انجام شده، سالانه ۸۵۰ هزار نفر در آمریکا دچار مشکلات گرفتگی عروق شده و به استنت یا فنرهای درمان گرفتگی عروق نیاز دارند. محققان معتقدند که استفاده از این اختراع پزشکی برای جلوگیری از گرفتگی مجدد عروق هنگام عمل های باز عروق قلب و عمل آنژیوپلاستی کاملا ضروری است.

22609661

ایمپلنت زیر پوستی پروبیوفین

پروبیوفین از چهار وسیله چوب کبریت مانند تشکیل شده که در بازوی فرد کاشته می شود و برای مدت ۶ ماه از خود بوپرنورفین آزاد می کند. بوپرنورفین نوعی داروی مخدر است که هم اثرات ضد دردی داشته و هم وابستگی به مخدرهای قوی تری چون اکسی کدون، مورفین و هروئین را مهار می کند. استفاده از این اختراع پزشکی در حال حاضر برای بیمارانی که در دوره نقاهت فعال از اعتیاد به سر می برند، مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

22609671

ایملیجیک (IMLYGIC)

ایملیجیک اولین داروی ضد سرطان ویروسی و مورد تایید سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) است. در اقدامی برای درمان ملانوما، ویروس های اصلاح شده به داخل توموری تزریق می شوند که سیستم ایمنی را برای مقابله با سرطان تحریک می کند.

 22609681

روبات استار (STAR )

«روبات مستقل بافت هوشمند» قادر به بخیه زدن روده خوک در حالت زنده و مرده است. نکته قابل توجه این اختراع پزشکی این است که می تواند با دقت و سرعت بالاتری نسبت به انسان اقدام به بخیه زدن روده کند. این روبات به تنهایی نمی تواند کار کند و برای انجام امور جراحی نیازمند یک مشاور است تا به او نشان دهد چه موضعی را بخیه کند. روبات STAR دارای دوربین های سه بعدی و ابزار مختلف است ضمن اینکه دارای یک الگوریتم برای پیش بینی حرکت بافت به هنگام بخیه زدن است.

22609701

پوست دوم

این پوست جدید مانند یک لباس نامرئی بوده که شما می توانید آن را بر روی پوست خود قرار دهید. این فیلم مبتنی بر سیلیکون از دو کرم مختلف تشکیل شده که یکی پس از دیگری اعمال می شود. این اختراع پزشکی یک لایه پلیمری نامرئی را تشکیل می دهد که پوست زیرین را تقویت کرده و همچنین یک لایه تنفسی در بالا فراهم می کند.

 22609711

دریپ اسیست (DripAssist)

در کشورهای در حال توسعه یا پایگاه های نظامی، پرستارها اغلب قطره به قطره مایع سرم را می شمارند تا مطمئن شوند دارو با سرعت مناسبی وارد رگ می شود. پمپ های تزریق مورد استفاده در بیمارستان ها گران، بزرگ و نیازمند برق هستند. دریپ اسیست وسیله تزریق جمع و جور و کوچکی است که برای کار فقط به یک باتری AA احتیاج دارد. این اختراع پزشکی ۱۳ سانتی به انتهای کیسه سرم وصل می شود و جریان تزریق کنترل می کند.

22609721

دستگاه تست قند خون

کسانی که به بیماری دیابت دچار هستند، خوب می دانند که سوراخ کردن نوک انگشت برای انجام روزانه آزمایش قند خون چه کار آزاردهنده ای است. این اختراع پزشکی که دارای یک حسگر نشانگر میزان قند خون است کیفیت زندگی افراد دیابتی را بهبود می بخشد چرا که بیماران نیازی به تهیه نمونه خونی ندارند و تنها با قراردادن دستگاه بر روی پوست، سنجش میزان قندخون با استفاده از امواج مایکروویو امکان پذیر شده و نتیجه اطلاعات پس از پردازش به رایانه یا گوشی کاربر ارسال می شود.

22609731

گلوتن سنج جیبی

سلیاک یک بیماری گوارشی است که سبب می شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود. گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند اما به طور کلی تشخیص اینکه چه غذایی حاوی گلوتن است، برای بیماران امکان پذیر نیست، به همین دلیل محققان یک حسگر قابل حمل به نام Nima طراحی کرده اند که به بیماران مبتلا به سلیاک در تشخیص غذای مناسب کمک می کند.

 22609751

تب سنج ترمو

یکی از جالب ترین ۱۱ اختراع پزشکی برتر مربوط به تب سنج ترمو است. معمولا سه دقیقه طول می کشد تا تب سنج های دهانی خانگی نتیجه را نشان دهند؛ اما تب سنج ترمو، فقط ظرف دو ثانیه این کار را می کند. شانزده حسگر مادون قرمز بدون تماس با پوست بیش از ۴۰۰۰ بار شریان گیجگاهی را دریافت و نشان می دهد.

 22609761

دستگاه تست سریع زیکا

این اختراع پزشکی توسط محققان چندین دانشگاه از جمله موسسه فناوری ماساچوست، هاروارد، تورنتو و کرنل ساخته شده است. اگرچه در حال حاضر ابزار تشخیصی زیادی برای شناسایی ویروس زیکا وجود دارد، اما ابزار جدید به دلیل پرتابل و ارزان بودن آن برجسته شده است. این فناوری، به متخصصان اجازه می دهد تا نمونه بزاق، ادرار یا خون را آزمایش کنند. سپس می تواند نمونه ها را برای تشخیص وجود ژنوم زیکا و مبتلا بودن فرد تحلیل کند. در صورت تشخیص ویروس، کاغذ حاوی حسگرهای بیومولکولی مصنوعی تغییر رنگ خواهد داد. همچنین می توان از این فناوری برای تشخیص همه سویه های جهانی ویروس زیکا و متمایز کردن انواع موجود در آفریقا، آسیا و آمریکا استفاده کرد.

22609771

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید