اعجوبه دنیای پزشکی و دارو، رابرت لانگر

دکتر رابرت لانگر بر اساس داده های گوگل اسکولار یکی از ۱۰ دانشمند پر استناد تاریخ علم نوین است و بیشترین ارجاعات در حوزه مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی را دارد.

نوشتن از رابرت لانگر، کسی که سالها برای پذیرفته شدن ایده های پیشرو خود توسط جامعه علمی، در تلاش بوده و بارها مورد تمسخر  و هجمه همکاران خود قرار گرفته، به هیچ عنوان کار ساده ای نیست!

به گزارش نبض ما به نقل از وبسایت زیست فن، در سال ۲۰۱۵ جایزه مهندسی ملکه انگلستان به رابرت لانگر اهدا شد. تلاش ها و کارهای او، زندگی بیش از ۲ میلیارد نفر را بهبود بخشیده است. علاوه بر جایزه ملکه الیزابت، او از طرف دو رییس جمهور آمریکا نیز قدردانی شده است. رابرت لانگر بیش از ۱۰۰۰ حق ثبت اختراع دارد و فعالیت ۳۰ شرکت بر مبنای کارهای تحقیقاتی وسیعش درMIT  است.

فعالیت های شاخص

کاشت میکروچیپ های ضد بارداری، ژل های ترمیم تارهای صوتی، ترمیم بافت های نخاعی، پوست ثانویه نامریی، ابرقرص ها با دوره فعالیت طولانی و … همگی بخشی از کارهای عظیم تحقیقاتی رابرت لانگر می باشند.

عموما ماده های دارویی توسط پلیمرهای مخصوصی پوشانده می شوند و وارد بدن می شوند. این روش منجر به دارو رسانی موثر و بدون اثرات سمی و مخرب می شود. اما این روش برای مولکول های دارویی ساده و کوچک موثر است. با این روش نمی توان مولکول های پیجیده و بزرگ را،که برای درمان بیماری هایی چون سرطان، دیابت و بیماری های روانی به کار می روند، به بافت های فرد بیمار برساند. رابرت لانگر و تیم تحقیقاتی اش با طراحی کانال های خاص در پلیمر ها، توانستند بر این مشکل غلبه کنند.

رابرت لانگر موفق به طراحی نانو قرص های پلیمری شده که امکان کاشت مستقیم آن ها در تومور سرطانی است. به کمک آن ها می توان غذارسانی توسط عروق به بافت تومور را، متوقف ساخت. این رویکرد منجر به ایجاد روش جدیدی در درمان سرطان شده است. بیش از ۲۰ میلیون بیمار در سراسر دنیا، با این روش درمان شده اند.

همکاری با موسسه گیتس

بنا به گفته رابرت لانگر، پروژه های زیادی با بنیاد گیتس در حال انجام است. یکی از این پروژه ها، استفاده از ابرقرص ها در درمان بیماری هایی همچون مالاریا و سل است. میکرو چیپ های کنترل بارداری یکی دیگر از پروژه های بنیاد گیتس است. به عقیده رابرت لانگر می توان از این میکرو چیپ ها برای پوکی استخوان نیز بهره جست. بیمارانی که پوکی استخوان آن ها زیاد است نیاز به تزریق مکرر هورمون پاراتیروئید دارند. شاید بتوان میکروچیپ های مناسبی کاشت تا هر شب، مقداری دارو آزاد شود و نیازی به تزریق نباشد.

یکی دیگر از اهداف موسسه گیتس، دستیابی راحت تر مردم به آهن، روی و ویتامین هاست. بنا به گفته رابرت لانگر می توان با ساختن نمک های مناسب، به این هدف رسید.

رابرت لانگر اظهار داشت که می توان با کمک نانوکره ها، دریافت واکسن هایی همچون فلج اطفال را تنها با یک بار، به انجام رساند. این نانو کره ها در زمان های متفاوتی متلاشی می شوند. ممکن است یکی به محض ورود و دیگری در سال بعد متلاشی شود. این مکانیزم موجب کاهش دفعات دریافت واکسن می شود.

رابرت لانگر مردمان زیادی را دیده که متأثر از کارهای او بوده اند. او در این رابطه می گوید: ”من تقریبا حس بدی دارم، شما امیدوارید مردم زندگی سالمی داشته باشند، پس اگر مجبور به استفاده از روش ها درمانی توسعه داده شده توسط شما نشوند، بهتر است! اگر کسی از این روش ها بهره ببرد و حس قدردانی داشته باشد، شما احساس شعف می کنید، اما به هر روی، من همیشه آرزو دارم که آن ها نیازمند آن چه که ما انجام می دهیم، البته به غیر از محصولات پوست و مو، نشوند! ”

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم