هزینه های بیمارستانی اهدای عضو رایگان شد

اگر خانواده افراد دچار مرگ مغزی در بیمارستان های دولتی به پیوند عضو رضایت دهند، تمام هزینه های قبلی بیمارستان برای آنها رایگان می شود.

به گزارش نبض ما به نقل از ایرنا، محمد آقاجانی با اعلام این خبر افزود: افراد زیادی هستند که به علت یک حادثه در بیمارستان بستری می شوند، بسیاری از این بیماران در بخش ICU بستری می شوند و گاهی ماهها در این بخش گران می مانند و بهبودی حاصل نمی شود و سیر بیماری به مرگ مغزی ختم می شود.

وی ادامه داد: برخی از این بیماران گاهی دو یا سه ماه در بخش ICU بستری هستند و هزینه بیمارستانی آنها در بیمارستان دولتی دهها میلیون تومان می شود و در صورتی که مرگ مغزی این افراد تایید شده باشد، امکان بازگشت آنها به زندگی وجود ندارد.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: در صورتی که خانواده این افراد به پیوند عضو اعضای پیوندی این افراد رضایت دهند، تمام هزینه های بیمارستانی قبلی آنها رایگان می شود و هزینه ای از خانواده این افراد در بیمارستان دولتی گرفته نمی شود.

مشکلات اهدای عضو

آقاجانی درباره مشکلات پیوند عضو در ایران گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد این است که هنوز مراکز جامع پیوند عضو در همه استانهای کشور وجود ندارد و در بسیاری از موارد یا تشخیص مرگ مغزی به موقع انجام نمی شود یا امکانات لازم برای پیوند وجود ندارد و به همین علت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد اعضای پیوندی به علت کمبود امکانات در بیمارستانهای کشور حتی در صورت رضایت خانواده از بین می رود.

وی گفت: با وجود کمبود امکانات و نبود مراکز جامع پیوند در برخی استانهای کشور، ایران از نظر دانش پیوند، کشور بسیار پیشرفته ای است و از این نظر در مرزهای دانش دنیا حرکت می کنیم.

پیوند اعضای افغانی

وی ادامه داد: بعد از تصمیم مهم وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت پیوند عضو اتباع بیگانه در کشور که مانع خدمات رسانی مناسب به مردم ایران بود و امکان سوء استفاده هایی را هم فراهم می کرد، متخصصان ایران تیم های پیوند عضو کشورهای همسایه را به خصوص در پاکستان و افغانستان آموزش می دهند و به آنها کمک می کنند که خودشان مراکز پیوند عضو دایر کنند.

آقاجانی اضافه کرد: پیوند عضو، یک خدمت پزشکی بسیار گران قیمت است و گاهی برای یک عمل پیوند عضو ۳۰ پزشک و کادر تخصصی باید همکاری کنند، با وجود این وزارت بهداشت تمام هزینه های پیوند عضو را پرداخت می کند و گیرندگان اعضای پیوندی هیچ هزینه ای برای پیوند عضو در ایران پرداخت نمی کنند.

هزینه پیوند عضو

وی گفت: هزینه پیوند عضو در ایران به عهده وزارت بهداشت است و لوازم و تجهیزات پزشکی آن را نیز هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت تامین می کند و به صورت رایگان در اختیار بیمار نیازمند عضو پیوندی قرار می دهد.

پیش از این محمد کاظمینی، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفته بود: ایران از نظر پیوند عضو در منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه اول است و در سال های اخیر تعداد پیوند عضو از افراد دچار مرگ مغزی رو به افزایش است به طوری که سال گذشته ( سال ۹۴) حدود ۵۷ درصد موارد پیوند کلیه از افراد دچار مرگ مغزی انجام شد.

کاظمینی درباره آمار پیوند در ایران نیز اظهار کرد: به جز قرنیه و نسوج که موارد پیوند آن خیلی زیاد و بالای ۶ هزار مورد در سال است، بیشترین میزان پیوند عضو مربوط به کلیه است که سال ۹۴ حدود ۲هزار و ۵۰۰ مورد پیوند کلیه در کشور داشتیم؛ پس از آن کبد با ۸۰۰ مورد پیوند و قلب با ۱۰۵مورد پیوند در رده های بعدی قرار دارند.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر تعداد موارد پیوند از مرگ مغزی بخصوص در مورد کلیه رو به افزایش بوده است و اکنون بیش از نیمی از این پیوندها از فرد زنده نیست بلکه از فرد دچار مرگ مغزی است و اگر این رویه ادامه پیدا کند در آینده نزدیک در مورد پیوند کلیه از اهدای فرد زنده بی نیاز می شویم.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. امیر ناصری می‌نویسد

    سلام یکی از دوستان من گفته که دولت به افرادی که اعضای بدنشون مثل کلیه رو اهدا میکنن پولی پرداخت میکند میخواستم ببینم حقیقت داره ؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید