اولین استفاده ربات ها در جراحی چشم

با رشد تکنولوژی و توسعه علم رباتیک، امروزه ربات ها نقش مهمی را در زمینه پزشکی ایفا می‌کنند.

از ده سال پیش که برای نخستین بار از ربات ها برای انجام اعمال جراحی استفاده شد، ربات های جراح از داستان های علمی و تخیلی گام به دنیای واقعیت ها گذاشتند. در اعمال جراحی رباتیک که ربات جراح به طور مستقل انجام یک عمل جراحی را به عهده می گیرد، پزشک متخصص جراح از طریق رایانه، کنترل عمل جراحی را در دست می گیرد و این در حالی است که بازوهای جراح رباتیک به طور مستقل مسوولیت انجام عمل جراحی را روی فرد بیمار به عهده خواهد داشت.به این ترتیب از طریق جراحی رباتیک، جراح قادر خواهد بود از راه دور و تنها با استفاده از برقراری ارتباطات با پهنای باند بالا، بیمار را که در گوشه دیگری از دنیاست تحت عمل جراحی قرار دهد.

جراحی رباتیک

جراحی رباتیک امکانات بیشتری را در اختیار بیماران و جراحان قرار می دهد. در جراحی رباتیک بریدگی های لازم روی بدن بیمار برای انجام عمل جراحی با دقت بیشتری ایجاد خواهد شد. به عبارت دیگر حرکت بازوهای رباتیک به گونه ای است که هیچ گونه لرزشی در آن وجود نداشته و بنابراین برش ها در محل دقیق خود ایجاد خواهند شد. این در حالی است که هنگامی که جراحی توسط پـزشـک انجام می شود، لرزش دست جراح هنگام ایجاد برش در محل انجام عمل جراحی محدودیت هایی را برای پزشک معالج همراه خواهد داشت. علاوه بر این از آن جا که جراحان رباتیک قادر خواهند بود در اعماق بدن انسان نفوذ کنند. بنابراین تنها با ایجاد یک برش کوچک می توان جراحی را به دقت روی فرد بیمار انجام داده و نیاز به ایجاد برش های بزرگ نخواهد بود. در چنین شرایطی بهبودی بیمار پس از انجام عمل جراحی سریع تر خواهد بود.

استفاده از ربات در عمل چشم

به گزارش نبض ما  به نقل از سلامانه، جراحان برای اولین بار در دنیا از روبات برای جراحی داخل چشم و برگرداندن بینایی یک بیمار استفاده کردند. تیمی از پزشکان بیمارستان جان رادکلیف در آکسفورد از این روبات که با «جوی استیک» کنترل می شد استفاده کردند تا غشایی که یک صدم میلی متر ضخامت داشت را بردارند.

«بیل بیور» 70 ساله که با این روش مداوا شد، آن را با قصه های خیالی مقایسه کرد. جراحان امیدوار هستند این دستگاه بتواند عمل های پیچیده تر چشم، پیچیده تر از چیزی که اکنون با دست انسان ممکن است را انجام دهد.

آقای بیور در این باره گفت: «تقریباً مثل قصه های پریان است، ولی حقیقت دارد. من خوش اقبال بودم که اولین نفری هستم که از این امکان برخوردار شد.»

جراحی رباتیک متداول است اما قبل از این پیش نیامده بود که از آن درون چشم استفاده شود. این دستگاه از طریق یک سوراخ بسیار ریز در دیواره چشم به پشت آن راه پیدا کرد تا جراحی را انجام دهد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید