درآمدزایی به روش کتاب « خلق مدل کسب و کار »

همراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب و کار آن نیز متولد می شود و این امر نشان ‏دهنده ضرورت توجه به طراحی آگاهانه مدل ‏های کسب وکار دارد که کاربرد بسیاری در علوم سازمانی داشته باشد.

استراتژیست ها باید بدانند که مدل کسب و کار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک کرده و برای گذر از آن استراتژی مناسب را فرموله نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب و کار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایه گذاران را قانع نمایند و نوآوری های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری های فناورانه، پروژه های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب و کار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید.

از میان تمام کتابهایی که درباره خلق مدل کسب و کار نوشته شده اند، کمتر کتابی به اندازه کتاب « خلق مدل کسب و کار » یا « Business Model Generation » نوشته استروالدر به شهرت جهانی رسیده است.

او در این کتاب مدلی به نام « Business Model Canvas » یا « بوم کسب و کار » را برای کارآفرینان و تحلیل گران کسب و کار پیشنهاد می کند و به کمک آن می کوشد بخش های مختلف مدل کسب و کار و ارتباط آنها با یکدیگر را به شیوه ای ساده، قابل فهم و کاربردی تبیین کند.

در کتاب خلق مدل کسب و کار، با ۹ بخش اصلی در هر کسب و کار آشنا می شویم. در واقع با ۹ نوع سوال مواجه می شویم که اگر به پاسخ آنها فکر نکنیم پس از شکل گرفتن و توسعه کسب و کار، با هزینه های جدی و هنگفت، پاسخ آنها را خواهیم آموخت:

  • Customer Segments یا بخش بندی مشتریان.
  • Value Proposition یا ارزش ایجاد شده در کسب و کار.
  • Channels یا کانال هایی که از طریق آن ها به مشتریان دسترسی پیدا می کنیم.
  • Customer Relationships یا نحوه ارتباط با کسانی که به مشتریان ما تبدیل شده اند.
  • Revenue Streams یا جریان درآمد در کسب و کار.
  • Key Resources یا منابع کلیدی که کسب و کار ما برپایه ی آنها شکل می گیرد.
  • Key Activities یا فعالیت های کلیدی که کسب و کار ما را تعریف می کنند.
  • Key Partners یا شرکای اصلی و کلیدی که کسب و کار با همکاری آنها شکل می گیرد.
  • Cost Structure یا ساختار هزینه های ما و اینکه قیمت تمام شده به چه بخشهایی تقسیم می شود.

ترجمه این کتاب که با مقدمه دکتر مشایخی نیز همراه است، توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است. این انتشارات، چاپ چهارم این کتاب را همچون چاپ اول و دوم، با رعایت مالکیت معنوی ناشر اصلی و به صورتی نفیس و با حفظ تمامی ویژگی های نسخه اصلی انگلیسی به چاپ رسانیده است تا لذت بهره از آن را دو چندان نماید.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید