مراقب ورود قاتل از دودکش بخاری باشید

گاز منواکسیدکرین یک گاز بی رنگ و بی بو است که نمی توانید آن را استشمام. اگر این گاز وارد بدن شما شود، کنید متوجه حضور آن نخواهید شد و ساعاتی بعد، بی سر و صدا شما را خواهد کشت.

با سوختن گاز طبیعی، بخار آب و دی اکسیدکربن در هوا منتشر می شود، اگر به هر دلیلی احتراق ناقص به وجود آید، گاز منواکسیدکربن تولید می شود. در صورتی که خروج این گاز از دودکش بخاری به درستی صورت نگیرد، این گاز مسموم بسیار سریع از طریق ریه ها وارد خون شده و جای اکسیژن را گرفته و حتی موجب مسمومیت و مرگ انسان می شود.

در منازل و در فصول سرد، پس از روشن کردن بخاری، در صورتی که دودکش آن ها مسدود شده باشد، گاز منواکسیدکربن وارد منزل شده و موجب بروز خطرات می گردد. یکی از دلایل انسداد مجاری دودکش ها، لانه گذاری پرنده هاست. بنابراین تمیز کردن دودکش بخاری ها قبل از روشن کردن ضروری است.

علایم مسمومیت با گاز منواکسید کربن

در بدن انسان هموگلوبین که یک ترکیب شیمیایی موجود در گلبول های قرمز است، وظیفه انتقال دادن اکسیژن را از ریه به بافت های بدن بر عهده دارد. مشکل از آنجا آغاز می شود که مولکول اکسیژن باید برای نقل و انتقال به بافت ها با مولکول هموگلوبین ترکیب شود اما منوکسیدکربن توانایی بسیار بالاتری از اکسیژن برای پیوند با هموگلوبین دارد. یک مولکول منواکسیدکربن 250 برابر میل بیشتری نسبت به مولکول اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد.
گاز منواکسیدکربن با هموگلوبین ترکیب شده و این مولکول را از بین می برد، بنابراین، هموگلوبین دیگر نمی تواند با اکسیژن ترکیب شود و بافت ها و اعضای بدن دچار کمبود اکسیژن می شوند.

منواکسید کربن گازی خطرناک، بی رنگ، بی بو و بدون طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دود اگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می شود.

علایم مسمومیت با منواکسیدکربن می تواند شبیه علایم آنفلوانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفلوانزا شده اند. اما سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری علائم مهم و اولیه ای است که باید به آن شک کرد.

دودکش بخاری غیراستاندارد، موجب تولید گاز منواکسید کربن می شود

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلان شهر رشت گفت: نبود دودکش بخاری استاندارد موجب تولید گاز منواکسیدکربن می شود و خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد و حتی موجب مرگ فرد مسموم با این گاز می شود.

شهرام مومنی با اشاره به لانه گذاری پرندگان در داخل دودکش بخاری ها و یا شومینه ها افزود: یکی از شایع ترین موارد انسداد دودکش بخاری ها لانه گذاری پرندگان است که پاک سازی آن به راحتی نادیده گرفته می شود و یا حتی در بسیاری از هشدارهای ایمنی تذکر داده نمی شود.

ایشان با تاکید بر آگاهی شهروندان به رفع نواقص مربوط به بخاری ها اظهار کرد: شهروندان به این مهم توجه کنند که قبل از روشن کردن بخاری ها نواقص آن ها را رفع کنند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بسیاری از دودکش ها در داخل دیوار جانمایی می شوند و پاکسازی آن ها دشوار است، شهروندان می توانند وزنه ای کوچک را به طنابی متصل کنند و از دهانه کلاهک دودکش بخاری در خارج ساختمان به درون لوله بفرستند، اگر این وزنه از دریچه دودکش در ساختمان دیده شود، مجرای دودکش باز و قابل استفاده است.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید