آیا دنیای ورزش به فیزیوتراپیست ها نیاز دارد؟

فیزیوتراپی نقش مهمی در دنیای ورزش ایفا می کند و در تمام تیم ها و رشته های ورزشی فیزیوتراپیست ها حضور فعال و برجسته ای در کنار تیم دارند.

ویدا مرزبان گفت: حضور یک فیزیوتراپیست در کنار تیم و ورزشکاران یک نیاز انکار ناپذیر است. این فیزیوتراپیست، ادامه داد: فیزیوتراپیست در زمان آسیب ورزشکار در حین مسابقات، با مداخله درمانی مناسب  نقش مهمی در بهبود سریع تر ورزشکار و کوتاه شدن زمان درمان دارد.

مسئول بخش فیزیوتراپی کانون هموفیلی ایران، با عنوان این مطلب که قبل از آسیب ورزشکار، فیزیوتراپی نقش پیشگیری از مشکل را دارد، افزود: یکی از رشته‌های علوم پزشکی که در سه حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی به ایفای نقش می‌پردازد و از این نظر دارای اهمیت و تأثیر بسزایی در ارتقای سلامت ورزشکاران است، رشته فیزیوتراپی است.

مرزبان گفت: فیزیوتراپیست به دلیل آشنایی کامل با علم آناتومی و حرکت، به ارزیابی دقیق وضعیت جسمانی ورزشکار چه در زمان آسیب و چه قبل از آن می پردازد و با توجه به آن برنامه درمانی متناسب با شرایط خاص هر ورزشکار تعیین می کند که با توجه به هر مشکلی ممکن است از روش ها و تجهیزات مختلفی از قبیل گرما و سرما و جریانات و تحریکات الکتریکی و اشعه های مختلف و همچنین درمان های دستی مختلف در جهت بهبودی کامل ورزشکار استفاده کند.

وی در ادامه به مهمترین آسیب های ورزشی که نیازمند مداخلات فیزیوتراپی است، اشاره کرد و افزود: کشیدگی عضلات ، لیگامانها و تاندونها، آسیب های لیگامانی نظیر آسیب لیگامانهای صلیبی زانو، پیچ خوردگی مچ پا، شکستگی دست ، آرنج ، ساعد و اندام های تحتانی، پارگی تاندونی نظیر پارگی تاندون آشیل، تاندونیت ها و بورسیت های شانه، آسیب اعصاب محیطی مانند کشیدگی یا پارگی عصب سوپرا اسکاپولار، کشیدگی عضلات اداکتور ران (Pulled Groin Muscles)، آسیب منیسک زانو، از جمله آسیب های ورزشی است که یک فیزیوتراپیست می تواند مداخله کند.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی شعبه استان تهران، گفت: هدف اصلی از فیزیوتراپی و بازتوانی ورزشی، باز گرداندن ورزشکار به سطحی از آمادگی است که قبل از آسیب و صدمه ورزشی داشته است و همچنین اهداف خاصی از جمله کاهش درد و تورم، افزایش قدرت و تعادل و دامنه حرکتی مفاصل و عضلات و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی و قلبی – عروقی و حمایت های روحی، تقویت اراده و افزایش انگیزه و پیشگیری از آسیب مجدد از طریق آموزش به بیمار، خانواده و جامعه و استقلال هرچه سریع تر بیمار جهت برگشت به فعالیت های روزمره است.

مرزبان در پایان یک نکته مهم را مورد اشاره قرار داد و افزود: ورزشکاران باید تا بهبودی کامل درمان فیزیوتراپی را ادامه دهند و توصیه های فیزیوتراپی را جدی بگیرند. با تکمیل برنامه درمانی خود تا مرحله آخر، احتمال بازگشت آسیب کاهش می یابد. همچنین ورزشکاران مصدوم باید دقت کنند تا در برنامه درمانی و تمرینی خود نکات مهمی که فیزیوتراپیست ها توصیه کرده اند، طبق اصول آموزش داده شده، انجام دهند تا نتیجه موفقیت آمیز و بهبودی کامل کسب شود.

منبع: مهر

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید