چگونه در محیط کار محبوب باشیم؟

احساس می کنید در محیط کار جایگاه تان را از دست داده اید و جزء افراد بدقول، دروغگو و عصبی شناخته شده اید. اگر می خواهید بیش از این آبرویتان در محل کار از بین نرود و پلهای پشت سرتان خراب تر نشود، نکات زیر را در رفتارتان لحاظ کنید.

 در زیر روش های ساده برای خراب کردن شهرت تان را مرور کنید.

۱- پس دادن یک پیشنهاد کاری پس از قبول آن

بعضی از افراد پس از این که به یک پیشنهاد کاری بله گفتند هم چنان به گشتن و مصاحبه دادن ادامه می هند تا شاید کار بهتری پیدا کنند. آن ها با این کار هزینه ی گزافی پرداخت می کنند زیرا به عنوان فردی شناخته می شوند که حرفشان حرف نیست و به سرعت جا می زنند.

۲- شروع یک کار و سپس ترک فوری

این که کارتان بسیار نامناسب باشد و یا آنی نباشد که در زمان استخدام به شما گفته شده موضوع دیگری است. اما شروع یک کار و سپس ترک فوری آن فقط به خاطر یک کسب و کار بهتر، همان بلایی را سرتان می آورد که در بالا اشاره کردیم. اما این حتی از ان هم بدتر است زیرا آن شرکت برای آموزش و معرفی شما به مشتریان و غیره، سرمایه گزاری مالیخ و زمانی کرده است.

۳- آمپر چسباندن در محیط کار

سرخورده شدن گاه به گاه در کار امری عادی است اما اگر صدایتان را بالا ببرید، درها را به هم بکوبید و بر سر دیگران فریاد بزنید، پایتان را از گلیم تان فراتر گذاشته اید. کافی است تنها یک بار چنین اتفاقی بیافتاد تا شما به عنوان یک فرد عصبانی شهرت پیدا کنید که هیچ کس حاضر نیست با او کار کند. و زدودن این شهرت بد، کار بسیار دشواری است.

۴- دروغگویی در یک پروژه

چه برای پنهان کردن اشتباهتان گویید، چه به امید درآمد بهتر درباره ی درآمد قبلی تان اغراق کنید، در هر صورت اگر دروغتان آشکار شود، شهرتتان نزد هر کسی که از این موضوع مطلع شود قطعاً به گل خواهد نشست. اعتماد به گفته های دیگران در محیط کار از اصول است و زمانی که شما نشان دهید که قابل اعتماد نیستید، برقراری رابطه های کاری برایتان بسیار دشوار خواهد شد.

۵- وعده دادن الکی

وقتی شما بر سر حرفتان باشید و به وعده هایتان عمل کنید، نزد دیگران دارای اعتبار می شوید. اگر بگویید فلان گزارش را تا دوشنبه ارسال خواهید کرد یا در مورد حساب جدیدتان جلسه ای ترتیب خواهید داد اما آن ها را فراموش کنید، اعتبارتان را زیر سوال برده اید و به عنوان فردی غیرقابل اطمینان و متزلزل شهره خواهید شد.

۶- معرفی فردی برای شغلی که مناسب او نیست

وقتی فردی را برای یک شغل توصیه می کنید به این معنی است که ضمانت او را می کنید، کار او مورد قبول شما است و خودتان حاضرید با او همکار شوید.

۷- ترک شغل بدون خداحافظی

تنها در صورتی که یک دلیل خیلی، خیلی خوب داشته باشید، ترک کار بدون اطلاع قبلی یعنی خراب کردن پل های پشت سر با رئیس (و حتی همکارانتان). فاتحه ی نامه ی رضایت کاری را نیز بخوانید. خوشتان بیاید یا نه، عرف این است که خروجتان را از ۲ هفته قبل اطلاع دهید.

۸- ارسال ایمیل خصومت آمیز به رسای شرکت

به ایمیل کسی در عصبانیت پاسخ داده اید؟ از قانون جدید شرکت ناراضی هستید؟ یا پاسخ نامناسبی به ایمیل مردودی در مصاحبه ی کاری ارسال کرده اید؟ در هر صورت ادامه ی کار با این اتفاق کار بسیار سختی است. شما شهرت فردی را پیدا می کنید که نمی تواند پاسخ آرام و حرفه ای به مشکلات بدهد و بیشتر افراد از شما دور خواهند شد.

– محیط کار چگونه خانه آرامش می شود؟

محیط کار هم مثل هر جای دیگر قوانین و الزام های خاص خود را دارد و با رعایت آنها و مرتکب نشدن اشتباهاتی که به آن اشاره می شود، می توانید کاری کنید که محل کار هم مثل خانه برایتان آرامش و امنیت بیاورد.

۱- محیط کار و رفتار رسمی

ناسزا گویی، گفتگوهای غیرضروری، بیش از حد احساس راحتی کردن با دیگران و عادت های نادرست غذایی از جمله ناهنجاری های رفتاری است که در محیط کار هر کسی را از شما دور می کند. ناهنجاری در رفتار در هر جا که رخ دهد، پدیده ای ناخوشایند و حتی زشت است، اما وضع وقتی بدتر می شود که چنین رفتارهایی در محیط کار به عنوان یک مکان رسمی و دارای قانون از فرد سر بزند.

۲- در محیط کار اضافه حرف نزنید

روش صحبت کردن، نخستین چیزی است که به چشم اطرافیان شما در محل کار می آید. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که حتی در ایجاد اعتبار یا خدشه دار کردن شخصیت شما تاثیرگذار است.به هیچ عنوان در محیط کار راجع به موضوعات خارج از کار صحبت نکنید، به شایعات دامن نزنید، سر دیگران فریاد نکشید و تلاش کنید سنجیده و با فکر صحبت کنید.

۳- دیگران چه تصویری از شما ساخته اند؟

تلاش کنید، کاری نکنید که دیگران برداشتی غیر از آنچه هستید از شما داشته باشند؛ بدین معنا که از رفتارهایی چون تاخیر و بدقولی پرهیز کنید، سعی کنید تصویری که در محیط کار از خود ارائه می دهید، باعث افتخار همکارانتان از همکاری با شما گردد.

۴- سفرکاری را با تفریح اشتباه نگیرید

برخی از کارمندان، ماموریت و سفرهای کاری را با تفریحات خانوادگی اشتباه می گیرند. درست است که خرج و هزینه سفرها و ماموریت های کاری با شما نیست، اما این دلیل نمی شود که خارج از چارچوب کار عمل کنید.

۵- استراحت به وقت کار ممنوع!

برخی تصور می کنند که اگر از هر فرصتی در محیط کار برای استراحت استفاده کنند و به اصطلاح برنامه مشخصی برای زمان کار و استراحت خود نداشته باشند، آدم های زرنگی هستند.

منبع: تبیان

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. bikhial می‌نویسد

    عالی بود…دمت گرم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید