ضربان نامنظم قلب را چه کنیم؟

ضربان نامنظم قلب احساسی است که شخص بیان می کند قلبش به شدت می تپد یا با سرعت غیر طبیعی می زند. این احساس در سینه، گردن یا حتی در گلو حس می شود.

به گزارش نبض ما به نقل از همشهری، شخص ممکن است حس ناخوشایندی از ضربان قلب داشته باشد و یا احساس تپش قلب یا متوقف شدن ضربان به او دست دهد. این احساس ضربان نامنظم قلب ممکن است طبیعی یا غیر طبیعی باشد.

آگاه باشید!

ضربان قلب به طور طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می زند. افرادی که روزانه ورزش می کنند یا افرادی که برای کاهش ضربان قلب دارو مصرف می کنند، ممکن است ضربان قلب به زیر ۵۵ بار در دقیقه افت کند.

اگر ضربان قلب شما بالای ۱۰۰ بار در دقیقه است به این حالت تپش قلب گفته می شود و به ضربان قلب پایین، کند کاری قلب می گویند. گاهی اوقات ضربان اضافی قلب دیده می شود که اکستراسیتول یا ضربان اضافی قلب نامیده می شود.

تپش قلب معمولا خطرناک نیست. به هر حال هر چند وقت ریتم غیرطبیعی قلب ممکن است دیده شود که به آن اریتمیا گویند.

برخی اصطلاحات ضربان نامنظم قلب

– ضربان: انقباض و انبساط ریتمیک سرخرگ ها با هر تپش قلب.

– تپش قلب: ضربان سریع یا نامنظم، بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه.

– کندکاری قلب: آهسته شدن حرکات قلب به طور غیر طبیعی.

– ضربان اضافی قلب: داشتن ضربان اضافی هر چند وقت و گاهی از اوقات.

– بی نظمی ضربان: ریتم غیر عادی.

علل ضربان نامنظم قلب

ضربان نامنظم قلب خیلی مهم و خطرناک نیست و می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

– اضطراب، استرس، اضطراب و وحشت ناگهانی یا ترس

– مصرف نوشیدنی های کافئین دار و نیکوتین دار

– مصرف کوکائین یا دیگر داروهای غیرمجاز

– مصرف داروهای رژیمی

– ورزش

– تب

ضربان نامنظم قلب ناشی از این بیماری ها

  • بیماری قلبی
  • دریچه قلب غیر طبیعی مثل پایین افتادگی دریچه میترال
  •  مصرف برخی داروها مثل داروی تنگی نفس، فشار خون بالا، یا برخی مشکلات قلبی
  • پرکاری تیروئید
  • سطح پایین اکسیژن خون

کارهایی که در منزل می توانید برای درمان ضربان نامنظم قلب انجام دهید.

  • مصرف نوشیدنی و خوراکی های کافئین و نیکوتین دار را کاهش دهید.
  • آموزش ببینید که چگونه می توانید استرس و نگرانی خود را کاهش دهید.
  • نفس بکشید، استراحت کنید و عضلات خود را شل کنید.
  • ورزش های تمرکزی مثل یوگا را انجام دهید.
  • به طور مرتب ورزش کنید.
  • سیگار نکشید.

با یک بار ضربان نامنظم قلب به پزشک مراجعه نکنید، به ضربان قلب خود بیش از حد توجه نکنید و آن را مدام اندازه نگیرید چرا که این توجه بیش از حد باعث افزایش استرس شما خواهد شد. با این حال اگر افزایش یا تغییر ناگهانی در ضربان را احساس کردید به پزشک مراجعه کنید.

اگر با موارد زیر مواجه شدید سریعا اورژانس را با خبر کنید.

  • از دست دادن هوشیاری
  • درد قفسه سینه
  • پیدا کردن مشکل تنفسی
  • عرق کردن غیر طبیعی
  • سرگیجه

چه زمانی برای ضربان نامنظم قلب به پزشک مراجعه کنید

– مکررا احساس ضربان های اضافی در قلب را دارید. (بیش از ۶ ضربان اضافی در دقیقه و در برخی افراد بیش از ۳ ضربان اضافی در دقیقه)

– علایم خطر بیماری های قلبی مثل کلسترول بالا، دیابت یا فشار خون بالا را دارید.

– ضربان های اضافی یا متفاوت نسبت به قبل را احساس می کنید.

– بدون زمان ورزش یا نگرانی یا ترس، بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه ضربان دارید.

اگر پزشک ضربان نامنظم قلب شما را تشخیص داد آزمایشات زیر را انجام می دهد

  • نوار قلب ۲۴ ساعته و یا حتی نوار قلب برای ۲ هفته یا بیشتر.
  • هولتر ریتم قلبی یا ثبت کننده نوار قلب، دستگاه قابل حملی است که به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا طولانی تر به سینه شما متصل شده و این درحالی است که شما به فعالیت های معمول روزمره مشغول هستید و پس از ۴۸ -۲۴ ساعت از سینه شما باز می شود و تراشه قلبی ثبت شده توسط پزشک با نرم افزار کامپیوتری ویژه، بررسی و آنالیز می شود.
  • اکوکاردیوگرام (ECG) یک شیوه تشخیصی است که با استفاده از امواج مافوق ‌صوت (اولتراسوند) تصاویری را از ساختمان قلب می گیرد.
  • مطالعات الکترو فیزیولوژی: جریانات الکتریکی قلب، به شرط شل بودن سایر ماهیچه‌های بدن، توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف قابل دریافت و ثبت هستند.
  • آنژیوگرافی، تشخیص انسداد شرائین قلب

چگونه ضربان را اندازه بگیرید؟

اندازه گیری ضربان خصوصا در زنان معمولا در مچ دست انجام می شود. به این صورت که دو انگشت وسط و انگشت اشاره را در سطح داخلی مچ دست و درست زیر پایه انگشت شست قرار دهید. سپس تعداد ضربان ها را در یک دقیقه بشمارید.

تپش قلب و ضربان نامنظم قلب از علایمی است که زنان در طی یائسگی از آن شکایت می کنند. این مشکل قلبی عروقی به علت تغییر سطح استروژن خون به وجود می آید.

تغییر سبک زندگی می تواند ضربان نامنظم قلب را در طی یائسگی کاهش دهد. کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل چای به طور مؤثری تپش قلب را کاهش می دهد. از استعمال الکل و سیگار خودداری کنید. ورزش یوگا یا ورزش های هوازی دیگر می تواند در آرامش بخشیدن به شما و کاهش تپش قلب در طی یائسگی کمک کند.

ضربان نامنظم قلب را چه کنیم؟
5 (100%) 1 رای

ساختمان پزشکان

دکتر محمد نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر جباری

متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر کرمی

فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری