روشی جدید در تشخیص ناباروری

محققان می گویند ناتوانی یک زوج در باردار شدن پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری از بارداری، ناباروری است. علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد.

محققان انگلیسی دانشگاه ناتینگهام در مطالعات اخیر خود از ارتباط بین هورمون کورتیزول مو با روش درمانی ناباروری IVF خبر داده اند که با استفاده از این راه حل می توان موفقیت آمیز بودن بارداری را پیش بینی کرد. زنانی که دارای میزان بالایی از هورمون کورتیزول در موی خود هستند از شانس باروری کمتری نسبت به سایرین برخوردارند. کورتیزول با نام هورمون استرس نیز شناخته می شود و یکی از علل ناباروری شمرده می شود.

محققان معتقدند موفقیت در روش درمانی لقاح خارج از رحم یا IVF با میزان و سطح هورمون های کورتیزول مو در ارتباط است.

ناباروری در ده تا پانزده درصد از زوج ها دیده می شود. علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد. حدود 40% از مشکلات ناباروری مربوط به مردان، 40% مربوط به زنان و حدود10% مربوط به هر دو است. در حدود 10% از زوج ها نیز عامل ناباروری مشخص نیست. به عبارت دیگر در این زوج ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمایش های موجود مشکلی ندارند ولی به علل نامشخصی بچه دار نمی شوند و علل ناباروری مشخص نیست.

اندازه گیری هورمون های مادر

این تکنیک جدید به پزشکان اجازه می دهد، عملکرد هورمون های مادران آینده را سه تا شش ماه قبل اندازه گیری کرده و محاسبات دقیق تری نسبت به روش های پیشین در اختیار داشته باشند و علل ناباروری را دریابند. در روش های گذشته از بزاق، خون یا ادرار برای اندازه گیری سطح هورمون ها استفاده می شد.

محققان در این مطالعه ۱۳۵ زن با میانگین سنی ۳۵ سال را که در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا  ۲۰۱۴ با روش IVF باردار شده بودند مورد مطالعه قرار دادند. از میان این تعداد تنها ۶۰ درصد باردار شده بودند. محققان در بررسی های گذشته تنها به اندازه گیری های هورمون در بزاق، خون و ادرار توجه کرده بودند اما در مطالعه جدید نمونه مو را نیز به بررسی های گذشته افزودند. در پایان دریافتند که میزان هورمون کورتیزول در نمونه های بزاق با موفقیت باروری مصنوعی (IVF) مطابقت نداشته اند اما تعداد زنانی که باردار شده بودند با میزان هورمون مو در ارتباط بود.

با استفاده از این روش می توان پیش بینی بلند مدت تری از موفقیت آمیز بودن انجام لقاح خارج از رحم در اختیار داشت. موارد دیگری نیز مانند الکل، مصرف دخانیات، استرس و … نیز می توانند نقش به سزایی در موفقیت آمیز بودن IVF ایفا کنند. IVF یا لقاح مصنوعی، یکی از روش های درمان ناباروری است که در آن سلول تخمک بالغ از زن گرفته و با اسپرم مرد در خارج از بدن لقاح یافته و برای ادامه بارداری طبیعی در رحم کاشته می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید