مسمومیت با داروهای آرامبخش

مسمومیت ها به دو گروه مسمومیت های دارویی و مسمومیت های مواد شیمیایی تقسیم می شوند. در  مسمومیت های دارویی شایع ترین نوع مسمومیت ها با داروهایی آرامبخش و خواب آور  از جمله دیازپام است.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، مدیر گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شایع ترین مسمومیت های دارویی را با داروهایی آرامبخش و خواب آور دانست و گفت: بیشترین تعداد مسمومیت ها بین افراد ۲۰ تا ۴۰ سال دیده می شود.

بیشترین نوع مسمومیت در ایران

مسمومیت ها به دو گروه مسمومیت های دارویی و مسمومیت های مواد شیمیایی تقسیم می شوند. در مسمومیت های دارویی شایع ترین نوع مسمومیت ها با داروهایی آرامبخش و خواب آور  از جمله دیازپام و به طور کلی بنزودیازپین‌ها و داروهای آرامبخش خواب آوری است که در دسترس افراد جامعه قرار دارد .

نائب رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران با اشاره به اینکه بعد از داروهای آرامبخش، داروهای مسکن مثل استامینوفن نیز در زمره داروهایی است که مسمومیت های دارویی به همراه دارد، خاطر نشان کرد: داروهای اعصاب از جمله داروهایی ضد افسردگی و صرع نیز از جمله دیگر داروهایی هستند که مصرف نا آگاهانه آنها مسمومیت های دارویی را بیشتر شامل می شود .

مسمومیت با دارو های قلبی

شادنیا با بیان اینکه مسمومیت های دارویی با داروهای قلبی را نیز از جمله مسمومیت های شایع است، اظهار داشت: در بعد مسمومیت های دارویی مسمومیت با ترامادول را نیز شاهد هستیم که آنها را نیز جزو مسمومیت های  دارویی مسکن ها مثل استامینوفن ارزیابی می کنیم .

وی با اشاره به اینکه در بحث مسمومیت های شیمیایی بیشتر شاهد مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد هستیم،  تصریح کرد: مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر چون تریاک و مشتقات آن ، کراک ، هروئین از جمله مسمومیت های ناشی از مواد تلقی می شود، همچنین مواد محرک مثل آمفتامین و مشتقات آن از جمله شیشه و …در ردیف این مسمومیت ها قرار می گیرد .

مدیر گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که در مسمومیت با مواد یک درصد از مسمومیت ها ، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر است گفت : دسته دیگر ناشی از سموم آفت کش و دفع آفت است که انواع و اقسام دارند.

وی با بیان اینکه برخی از مسمومیت ها در برخی از فصول شایع تر است، افزود: در فصل زمستان موارد مسمومیت با دی اکسید کربن نسبت به نرمی که وجود دارد بیشتر است همچنین در اواخر فصل زمستان و اوائل بهار شاهد مسمومیت با مواد سفید کننده و شوینده هستیم و آمار آن افزایش پیدا می کند.

نائب رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران با اشاره به اینکه در فصل تابستان تعداد گزیدگی ها از موارد عادی بیشتر می شود یادآور شد: مار گزیدگی  و عقرب گزیدگی در فصل تابستان بیشتر از سایر فصول است .

وی در باره خطر انواع مسمومیت ها و خطرناک ترین آنها خاطر نشان کرد: نمی توانیم بگویم که مسمومیت با چه ماده ای برای بدن خطرناک تر است . هر ماده ای می تواند برای بدن سمی شود و حتی آب معمولی که ما مصرف می کنیم اگر زیاد مصرف شود می تواند به عنوان یک ماده سمی تلقی شود. چیزی که مسمومیت ها را مشخص می کند علاوه بر نوع ماده، دوزو میزان ماده مصرفی است.  ماده ای مثل استامینوفن می تواند مسمومیت هایی را ایجاد کند که منجر به نارسائی کبد و مرگ بیمار بشود .

شادنیا با اشاره به اینکه طیف فعال جامعه بیشتر در معرض مسمومیت ها قرار دارند گفت: افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال بیشترین موارد مسمومیت ها را شامل می شوند که این موارد یا به خاطر شغل و یا به خاطر فشارهای روحی و روانی ناشی از جامعه است . همچنین  در این سن  ما موارد سوء مصرف مواد مخدر  نیز را نیز شاهد هستیم .

وی افزود : از بعد علت مسمومیت کمتر شاهد مسمومیت های تصادفی در بالغین و بزرگسالان هستیم و بیشتر در رنج سنی اطفال و افراد مسن بالای ۶۰ سال دیده می شود .

شادنیا در مورد علت مسمومیت افراد مسن تصریح کرد : بیشتر بی حواسی این افراد و داروهای زیادی که به دلایل مختلف برای آنها تجویز می شود سبب مسمومیت های تصادفی در افراد مسن می شود .

پیشگیری از مسمومیت

 آموزش در این مورد نقش بسیار مهمی را ، بخصوص درباره مسمومیت های فصلی دارد. در این ایام که شاهد سرد شدن هوا هستیم اگر مطبوعات و رسانه ها اطلاع رسانی درباره مسمومیت با منوکسید کربن کنند هر چه اطلاع رسانی بیشتر باشد تعداد موارد مسمومیت کمتر خواهد بود.

وی از رسانه ها خواست تا در اواخر زمستان درباره خطرات و نحوه استفاده صحیح از مواد شوینده و پاک کننده اطلاع رسانی کنند و افزود: وقتی اطلاع رسانی در این باره صورت می گیرد تعداد موارد مسمومیت ها کاهش پیدا می کند.

در عین حال شادنیا تاکید کرد : رسانه ها باید در مورد مصرف خود سرانه دارو  اطلاع رسانی کنند، چرا که مصرف خود سرانه دارو و طولانی مدت برخی از داروها می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

 

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید