افزایش خطر بروز دیابت با اختلال خواب

یکی از عواملی که می تواند خطر ابتلا به دیابت را در ما افزایش دهد، خواب و یا به عبارت دقیق تر، اختلالات مربوط به خواب است. یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است که وقفه تنفسی در خواب خطر بروز دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

به گزارش نبض ما، فدراسیون بین‌المللی دیابت به بیمارانی که به دیابت نوع ۲ یا وقفه تنفسی خواب مبتلا هستند، توصیه می‌کند که حتما برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند. وقفه تنفسی خواب هنگامی رخ می‌دهد که راه هوایی به طور نسبی یا کامل حین خواب مسدود می‌شود و در نتیجه، تنفس فرد به تناوب متوقف و بار دیگر شروع می‌شود. حدود ۱۳ درصد مردان و ۶ درصد زنان مبتلا به وقفه تنفسی متوسط تا شدید هستند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰ فرد بالغ، یک نفر مبتلا به دیابت است. در دیابت نوع ۲ بدن قادر به تولید یا پردازش هورمون انسولین به مقدار کافی نیست.

محققان معتقدند که چاقی نیز احتمال بروز دیابت و وقفه تنفسی خواب را افزایش می‌دهد. رفتارهایی چون حفظ وزن متعادل و کاهش کم‌تحرکی به طور همزمان می‌تواند خطر وقفه تنفسی خواب و دیابت را پایین بیاورد. از طرفی، افراد مبتلا به دیابت نیز باید از نظر ابتلا به وقفه تنفسی خواب مورد غربالگری قرار گیرند. درمان وقفه تنفسی تا حد زیادی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

استرس و دیابت

همچنین نتایج پژوهش ها نشان داده که خواب عمیق و راحت می تواند در بهبود بیماران دیابتی دارای تاثیر بسزایی باشد و افزایش کمیت و کیفیت خواب ممکن است اثر مثبتی را بر کنترل قند خون افراد دیابتی و غیر دیابتی بگذارد. بر این اساس نتیجه گیری نموده اند که هر چه افراد کمتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می گردند و اضافه وزن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.

نداشتن خواب راحت و کافی، اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می‌آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می دهد. علاوه بر این نشان داده شده است افرادی که شب ها به قدر کافی نمی خوابند، در طی روز بیشتر دچار خستگی و استرس می شوند و توانایی شان در کنترل و مقابله با مشکلات روزمره کمتر از افرادی است که خواب کافی دارند. این در حالی است که همه می دانیم استرس برای دیابت بسیار مضر است.

پس از آن جا که رفع خستگی روزانه با خواب کافی شبانه، نقش بسیار مهمی را در بهبود خلق و خو و توانایی بدن برای مقابله با استرس های روزمره ایفا می نماید، متخصصین علوم پزشکی توصیه می کنند که افراد دیابتی از خواب کافی شبانه برخوردار باشند.

راهکارهایی برای بهبود خواب شبانه

اگر مشکلاتی را در خواب تان دارید، می توانید از راهکارهایی به شرح زیر کمک بگیرید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید. فعالیت بدنی منظم و به ویژه تمرینات هوازی می توانند روند خوابیدن شما را راحت تر نمایند. ولی توجه داشته باشید که ورزش را زودتر از موعد خواب انجام دهید و هرگز آن را به قبل از خوابتان موکول نکنید، زیرا فعالیت بدنی دیرهنگام خود ممکن است روند به خواب رفتن را دشوار نماید.

– یک برنامه منظم خوابیدن را حفظ کنید. هر روز در یک ساعت مشخص و مقرر به خواب بروید و از خواب برخیزید و حتی در تعطیلات نیز این ساعت ها را رعایت کنید.

– از روش های آرام بخش مانند یک دوش آب گرم یا مطالعه یک کتاب استفاده کنید.

– مصرف کافئین و نیکوتین را کاهش دهید و از مصرف وعده های غذایی سنگین بلافاصله قبل از خواب خودداری کنید.

– نگرانی هایتان را برای روز بعد بگذارید. یک راه ساده تر آن است که دغدغه های تان را در دفترچه یادداشتی بنویسید تا بعدا به آنها رسیدگی کنید. سپس با خیال راحت بخوابید و مشکلات خود را در همان دفترچه یادداشت جا بگذارید و با خود به رختخواب نبرید.

در نهایت، اگر شما دچار مشکلاتی در خواب تان هستید و هیچ یک از راهکارهای مذکور برای شما موثر واقع نشد، به پزشک مراجعه نمایید و از وی راهنمایی بگیرید.

افزایش خطر بروز دیابت با اختلال خواب

امتیاز شما :


ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی

ممکن است شما دوست داشته باشید